چرا بعد از تعطیلات نوروز، دلار 3500 تومان گران شد؟

در حالی که هنوز موج سفرهای نوروزی به پایان نرسیده است، ریزش ارزش پول ملی ایران رکورد زد.

چرا بعد از تعطیلات نوروز، دلار 3500 تومان گران شد؟

 به گزارش اقتصاد 100، در آخرین روز کاری سال گذشته بهای دلار در محدوده 59 هزار تومان قرار داشت این در حالی است که بهای هر دلار در چهاردهمین روز فرردین ماه سه 63 هزار تومان رسیده تا روشن شود دلار پنجاه هزار تومانی در سال 1402 جا ماند و به تاریخ تبدیل شد.

در شرایطی که هنوز به صورت رسمی و عادی فعالیت‌های اقتصادی کشور از سر گرفته نشده است، بهای دلار رشدی 3500 تومانی را تنها در فاصله کمتر از پانزده روز تجربه کرده است.

 بهای دلار در دو سال اخیر رشدی قابل توجه را تجربه کرده است. از ابتدای فعالیت دولت رییسی تا پایان سال گذشته بهای هر دلار 131 درصد رشد را شاهد بود. این رشد فزاینده که در حقیقت ریزش ارزش پول ملی است، در اولین روزهای سال جاری سرعت گرفته است .

در حالی نرخ دلار رکوردهای تازه را در بازار به جا می‌گذارد که همین امروز سخنگوی اقتصادی دولت در مصاحبه‌ای دستاوردهای اقتصادی را تشریح کرده و از ایجاد فضای پایدار برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی خبر داده است. وی از معکوس شدن روند تشکیل سرمایه در دولت سیزدهم خبر داده بر رشد مثبت اقتصادی و مثبت شدن تراز تجاری با احتساب نفت خبر داد.

 در این شرایط اما شکسته شدن رکورد افزایش نرخ ارز این سئوال را پیش روی افکار عمومی قرار داده است که آیا مدیریت قیمت ارز از دست بانک مرکزی خارج شده است؟

موج جدید رشد بهای دلار به گفته صرافان به افزایش تنش‌ها میان اسراییل و ایران و اقدام غیرانسانی اسراییل در به شهادت رساندن مستشاران ایرانی و سرداران ایرانی در سوریه باز می‌گردد. 

با این حال  به نظر می‌رسد رشد قیمت دلار با سیگنال مثبت سیاستگذار همراه است و سیاستگذار ترجیح می‌دهد تعدیل قیمت ارز که به دلیل در دستور کار قرار رگفتن سیاست سرکو و تثبیت، همخوانی چندانی با تورم نداشت، اتفاق بیفتد.

 در این مسیر اما ریزش ارزش پول ملی، می‌تواند موج جدیدی از تورم را در اقتصاد ایران رقم بزند. کما اینکه در سال گذشته نیز با رشد بهای ارز در نیمه دوم سال ، بازارها در عین رکود حرکت افزایشی قیمت را آغاز کردند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما