رضا پدیدار، رئیس کمیسیون محیط زیست و توسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران مطرح کرد:

مزه نفت ارزان زیر دندان سیاستگذاران! / مانع اصلی توسعه انرژی های تجدیدپذیر

اقتصاد 100 - رضا پدیدار، رئیس کمیسیون محیط زیست و توسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در فرایند توسعه تمام مراحل تولید انرژی با هم عجین هستند، گفت: ما نتوانستیم در این زمینه تناسب بین تولید انرژی، جذب و مصرف توانمندی ها را رعایت کنیم.

مزه نفت ارزان زیر دندان سیاستگذاران! / مانع اصلی توسعه انرژی های تجدیدپذیر

او عدم توجه به مولفه های توسعه به ویژه توسعه پایدار را از عوامل عدم پیشرفت کشور در این زمینه دانست و گفت: در برنامه‌ریزی‌های کلان کشور درباره سهم سرانه تولید و مصرف انرژی گفتگو و مطرح کردیم؛ اما اکنون میزان سرانه مصرف انرژی یک و دو دهم درصد بیشتر از تولید انرژی است؛ به عبارت دیگر دچار یک ناترازی هستیم.

پدیدار توضیح داد: در دهه 1980 تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در همه دنیا مطرح شد و در دنیای توسعه یافته در پایان قرن بیستم کاملا در مدار توسعه قرار گرفت. با اینکه آمریکا از اولین کشورها در زمینه انرژی پیادار بود اما کشورها  ظرفیت‌سازی کردند و اروپایی ها در این زمینه موفق‌تر از امریکا عمل کردند و توانستند سهمی را در مصرف انرژی به آن تخصیص دهند. 

او با بیان اینکه سهم انرژی های تجدید پذیر در اتحادیه اروپا با 1 درصد شروع شد و امروز به 20 درصد رسیده است، افزود: در ایران بیش از 2 دهه درباره انرژی های تجدید پذیر مطالعه صورت گرفته است و افراد تحصیل کرده در این زمینه فعالیت کردند و سرمایه‌گذاری برای آن پیش بینی کردیم با تمام تلاش در این مدت سهم انرژی های تجدید پذیر در سبد انرژی کشور کمتر از 1 درصد است.

رئیس کمیسیون محیط زیست و توسعه پایدار اتاق بازرگانی ایران دلیل این عملکرد را نوسانات اقتصادی و مدیریتی و سیاستی دانست و گفت: این موارد باعث شد تا روی پروژه هایی که باید متمرکز می‌شدیم و سرمایه لازم را مصرف می کردیم به درستی تمرکز نکنیم.

او به ارزان بودن انرژی های هیدروکربوری اشاره کرد و گفت: 99 درصد سبد انرژی کشور را انرژی های هیدروکربوری تشکیل می دهند که می توان گفته مزه ارزان بودن ابن انرژی زیر دندان سیاستگذاران، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان رفته است؛ چراکه سرمایه گذاری در تجدیدپذیرها به نسبت قیمت تمام شده هر کیلووات عدد 2.5 برابر را دارد.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما