استاد دانشگاه امام صادق: نسخه روسی سوییفت و FATF داخلی پول دور ریختن است

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق معتقد است مانور بر این مساله که ما باید اف‌ای‌تی‌اف و سوییفت خودمان را داشته باشیم نشان از آن دارد که دولتمردان هنوز ضرورت ارتباط با جهان را به درستی درک نکرده‌اندK.

استاد دانشگاه امام صادق: نسخه روسی سوییفت و  FATF داخلی  پول دور ریختن است

 به گزارش اقتصاد 100، این روزها اخباری در خصوص ضرورت برخورداری ایران از اف‌ای‌تی‌اف و سوییفت اختصاصی از سوی دولتمردان شنیده می‌شود . اخیرا محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی اعلام کرده است: ما به‌دلیل تحریم‌ها از سوئیفت استفاده نمی‌کنیم، به جای سوئیفت از ابزار‌های دیگری استفاده می‌کنیم و ابزار مالی خودمان را داریم، چه اشکالی دارد که FATF خودمان را هم داشته باشیم.

پیش از این روسیه نیز سوییفتی اختصاصی برای پیام‌های بانکی خود راه‌اندازی کرده است و به نظر می‌رسد ایران نیز چنین مساله‌ای را مدنظر دارد . نکته اینجاست که در خرداد ماه سال 1402 معاون بین‌الملل بانک مرکزی گفت: اتحادیه پایاپای آسیایی که 9 کشور هستند بر راه‌اندازی پیام‌رسان بین‌بانکی جایگزین سوئیفت تا یک ماه آینده توافق کردند.

این در حالی است که کامران ندری، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه امام صادق تاکید کرد: کار سوییفت انتقال پیام به صورت الکترونیکی و با ایمنی بالاست. طبیعی است که باید کنسرسیومی از کشورها چنین پیام رسانی را راه‌اندازی کنند اما روشن نیست منظور از اینکه ما باید از سوییفت و اف‌ای‌تی‌اف خودمان استفاده کنیم ، چیست؟

وی گفت: حتی اگر کشورهای اسلامی یا کشورهای دیگری اطراف ما بیایند و چنین کنسرسیومی تشکیل دهند، باز پول دور ریختن است، مراوده ما با کشورهایی که راضی به انجام این کار هستند، ان قدر بالا نیست که مشکل را حل کند . روسیه نیز وقتی با تحریم و انزوا روبرو شد، این کار را کرد اما مساله اینجاست که مراودات بانکی روسیه بالاست، جهان همچنان به نفت و گاز روسیه نیاز دارد و نقش این کشور در بازار انرژی پررنگ است، اما ما حتی در این بخش نیز درگیر انزوا هستیم . در عین حال باید در نظر داشت که اگر روسیه نیز موضوع اوکراین را تعیین تکلیف نکند، به زودی با تشدید تحریم و انزوا روبرو خواهد شد.  

او تاکید کرد: باید اصلاح روابط با جهان در دستور کار باشد نه اینکه با این قبیل طرح‌ها به انزوا دامن زده شود. وقتی ایزوله باشیم و در انزوا قرار گیریم، این دست اتفاقات رخ می‌دهد در حالی که باید بر اساس منافع خودمان با جهان آشتی کنیم تا اموراتمان بگذرد.

او راه اندازی سوییفت و اف‌ای‌تی‌اف توسط گروهی از کشورها را بی فایده دانست و گفت: نمی‌شود در کنار جهان جهانی دیگر راه‌اندازی کرد . راه چاره بازگشت به جامعه‌ی بین‌المللی است و این دست اقدامات دامن زدن به بحران‌هایی است که وجود دارد.

به گفته وی مهمترین کارویژه ایران تدوین طرح‌هایی است که به شکسته شدن تحریم و عادی شدن روابط ایران با جهان منجر شود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما