افزایش بیشتر نرخ دلار در راه است؟

در حالی که وزیر امور اقتصادی و دارایی برای چندمین بار اعلام کرده است که نرخ دلار بازار آزاد از سوی دولت به رسمیت شناخته نمی‌شود، اما یک سیگنال مهم این احتمال را تقویت کرده است که رشد بهای ارز رسمی در راه باشد.

افزایش بیشتر نرخ دلار در راه است؟

 به گزارش اقتصاد 100، همواره دولت با استناد به نرخ لار در بازار مبادله و نرخ دلار در سامانه نیما تلاش دارد این نکته را به جامعه گوشزد کند که نرخ‌های رسمی مد نظر دولت به مراتب پایین‌تر از نرخ بازار آزاد است و نرخ بازار آزاد از سوی دولت رسمیت ندارد .

 با این حال هر زمان که فاصله‌ی قیمتی دلار در بازار آزاد با فاصله‌ی قیمتی دلار در سامانه نیما یا بازار مبادله دستخوش افزایش شدید شده است، قیمت رسمی نیز همراستا با قیمت غیررسمی دستخوش افزایش شده است.

 در شرایط فعلی که نرخ دلار به محدوده 58 هزار تومان ورود کرده است، فاصله قیمت دلار در در سامانه نیما با نرخ دلار در بازار آزاد به رقم عجیب 47 درصد رسیده است .

 به عبارت دیگر بهای 39هزار و پانصد تومانی دلار در سامانه نیما تقریبا نصف قیمت دلار در بازار آزاد است. پیش از این هر بار چنین اتفاقی رخ داده اصلاح قیمت رسمی ارز برای کاهش این فاصله صورت گرفته است. در سال 1401 نیز دلار 42 هزار و پانصد تومانی با هدف حذف رانت ارزی برچیده شد. بهای ارز در بازار آزاد در این دوره زمانی حدود 28 هزار تومان بود و فاصله‌ی قیمتی دلار در بازار آزاد و ارز ترجیحی به 66 درصد رسیده بود. نرخ 4200 تومان تنها برای واردات پنج قلم کالای اساسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. سایر اقلام با نرخ ارز شناور سامانه نیما تامین ارز می‌شد. با حذف این ارز، اقتصاد شاهد دور جدید افزایش نرخ تورم و رشد بهای دلار بود به طوری که حالا در آستانه دو سالگی حذف ارز ترجیحی، بهای دلار در بازار آزاد از 28 هزار تومان به 58 هزار تومان رسیده است. حالا اما نرخ سامانه نیما که نرخ مبنا برای واردات است، 39 هزار و پانصد تومان است اما نرخ در بازار آزاد از 58 هزار تومان عبور کرده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که این سیگنال خود گواه آن است که اصلاحات نرخ ارز در راه خواهد بود و بازار خود را مهیای افزایش بهای ارز کرده است.

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی نیز به استناد این نکته تاکید دارد نرخ دلار در سامانه نیما به زودی به بازار آزاد نزدیک خواهد شد و این به معنای افزایش هزینه کالاهای وارداتی برای مصرف‌کننده خواهد بود.  

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: یک کارشناس اقتصادی گفت: بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه اشخاص تجاری صاحبان مشاغل بابت…

اخبار سلامت

سینما در سینما