استاد دانشگاه امام صادق : جهتگیری دولت سیزدهم به سمت کاهش تورم نیست/1403 هم تورم با نرخ بالا خواهیم داشت

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق گفت: نشانه‌ای از کاهش نرخ تورم در سال آینده وجود ندارد و در سال 1403 نیز اقتصاد ایران همچنان نرخ بالای تورم را تجربه خواهد کرد.

 استاد دانشگاه امام صادق : جهتگیری دولت سیزدهم به سمت کاهش تورم نیست/1403 هم تورم با نرخ بالا خواهیم داشت

 کامران ندری در گفتگو با اقتصاد 100 با اشاره به اینکه دولت اعلام کرده است اولویت خود را بر کاهش نرخ تورم گذاشته، تاکید کرد: باید سیگنال‌هایی اقتصادی نشان دهند که نرخ تورم در حال مهار است، ما در شرایط فعلی ، بر پایه‌ی بوجه‌ی تدوین شده چنینی نشانه‌ای را نمی‌بینیم و در نتیجه معتقدم نرخ تورم در سال آینده نیزبالا خواهد بود .

 وی گفت: به نظر من نرخ تورم چهل درصدی تفاوت چندانی هم با نرخ تورم سی درصدی ندارد . در ادبیات جهانی نرخ تورم بالاتر از هفت درصد ، نرخ تورم بالا تلقی می‌شود و تاثیرات منفی آن بز زندگی و تولید و فعالیت اقتصادی قابل رصد است.

ندری گفت: حال اینکه شما در تورم‌های بالا یک سال نرخ سی درصدی داشته باشید و یک سال نرخ چهل درصدی در اصل موضوع تفاوتی ندارد. سالیان طولانی است نرخ تورم ایران بالاتر از هفت درصد است و در استانداردهای جهانی به این نرخ تورم نرخ تورم بالا می‌گویند .

 او ماحصل تورم چند دهه‌ای را بی‌ارزش شدن پول ملی دانست و در پاسخ به این سئوال که آیا واقعا ریال بی‌ارزش‌‌ترین پول جهان است؟ گفت: منابعی که این گزارش‌ها را تدوین کرده‌اند منابع قابل اتکا هستند، نکته این است که از لحاظ ارزش اسمی، ریال بی‌ارزش‌ترین است . البته می‌توان با اصلاحات ظاهری مانند حذف صفر و ... این شرایط را تغییر داد اما تا زمانی که اصلاحات کامل و دقیق نباشد، امیدی به بهبود این وضعیت نیست .

به گفته‌ی وی تداوم تورم بالا و عدم اصلاحات اسمی پولی این وضعیت را برای ریال ایجاد کرده و روند کاهش ارزش پول ملی نیز همچنان ادامه دارد.

 او مهار تورم را در گرو برقراری انضباط پولی و مالی، مهار رشد نقدینگی و همچنین استفاده از ابزارهای نوین دانست و گفت: هیچ کدام از این موراد در حال اجرا نیست و البته جهت‌گیری‌ها سیاستی نیز در این راستا قرار ندارد.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره اینکه طلا و سکه در هفته آینده چه قیمت‌هایی را تجربه…

اخبار سلامت

سینما در سینما