اتفاق منحصر به فرد در دولت رئیسی/ استانهای کوچک از تورم بیشتری نسبت به تهران برخوردارند

بررسی گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران در خصوص خرین وضعیت نرخ تورم نشان از آن دارد که پردرآمدترین استان ایران با کمترین نرخ تورم در بهمن ماه روبرو بوده است.

اتفاق منحصر به فرد در دولت رئیسی/ استانهای کوچک از تورم بیشتری نسبت به تهران برخوردارند

به گزارش اقتصاد 100 آنچه در گزارش کنونی مرکز آمار ایران به چشم می‌خورد کاهش نرخ تورم در استان تهران، به عنوان پرجمعیت‌ترین و پردرآمدترین استان کشور بوده است به طوری که این استان کمترین نرخ تورم در بهمن را از آن خود کرده است. نرخ تورم عمومی کشور از سوی مرکز آمار ایران 42.5 درصد گزارش شده است این در حالی است که نرخ تورم تهران برابر با 37.7 درصد برآورد شده است.

 در عین حال باید در نظر داشت تنها 10 استان نرخ تورمی کمتر از توسط عمومی نرخ تورم در کشور را داشته‌اند و سایر استان‌های کشور تورمی بالاتر از 42 درصد را در بهمن ماه تجربه کرده‌اند.

استان یزد با تجربه 52.9 درصد تورم، بالاترین نرخ تورم در کشور را در این دوره زمانی از سر گذرانده است.

کردستان نیز یکی از بالاترین نرخ‌های تورم را شاهد بوده است. تورم در استان کردستان برابر با 48.8 درصد برآورد شده است.

 نگاهی به آمارهای تورمی مرکز آمار، حداقل در پنج سالی که نرخ تورم دوباره ارقام بسیار بالا را شاهد است، نشان از آن دارد که هیچ‌گاه تهران در زمره کم تورم‌ترین استان‌ها نبوده است.

 در سال 1397، تورم عمومی کشور 26.9 درصد بود و کم‌تورم ترین استان کرمان با تجربه تورم 22 درصدی و پرتورم‌ترین استان ایلام با تجربه تورم 32 درصدی بود.

 بر اساس این گزارش در سال 1398 که نرخ تورم به 34.8 درصد رسید، استان فارس کم تورم‌ترین استان کشور با 30.7 درصد تورم و ایلام پرتورم ترین استان کشور با 42 درصد تورم بود.

 در سال 1399 نرخ تورم عمومی به 36.4 درصد رسید. در این سال استان مرکزی با 33.3 درصد کم تورم‌ترین و استان کرمانشاه با 40.1 درصد پرتورم ترین استان کشور شدند .

 در سال 1400 نیز نرخ تورم عمومی به 40.2 درصد بالغ شد و کهکیلویه و بویراحمد با 48.2 درصد پرتورم‌ترین و همدان با 36.3 درصد کم تورم‌ترین استان کشور شناخته شدند.

 تهران همواره در جداول تورمی در میانه‌ی جدول قرار داشته است اما به نظر می‌رسد دولت سیزدهم تمرکز خود را بر کاهش نرخ تورم در تهران گذاشته که این اقدام با شعار تحقق عدالت که از سوی این دولت مطرح می‌د در تناقض آشکار است. جدول زیر وضعیت نرخ تورم در استان‌های کشور در بهمن سال جاری را نشان می‌دهد.  

 

تورم

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما