اعضای سازمان ملل به مخالفت با ایران برخاستند/ حقوق بشر بهانه تحریم های جدید علیه ایران می شود؟

اقتصاد 100- اعضای سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی آلمان و ایسلند برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص نقض حقوق بشر در اعتراضات ایران را با ۲۵ رای مثبت، ۱۶ ممتنع و ۶ منفی به تصویب رساندند که این مساله ممکن است منجر به تحریم های اقتصادی جدید علیه ایران شود.

اعضای سازمان ملل به مخالفت با ایران برخاستند/ حقوق بشر بهانه تحریم های جدید علیه ایران می شود؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، شورای حقوق بشر سازمان ملل روز پنجشنبه در حالی در نشستی ویژه، وضعیت در ایران را بررسی کرد که گروه‌های مدافع حقوق بشر طی هفته‌های گذشته بارها ایران را به نقض حقوق معترضان متهم کرده‌اند.

قطعنامه پیشنهادی آلمان و ایسلند برای تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در خصوص اعتراضات ایران و سرکوب نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی با ۲۵ رای مثبت، ۱۶ ممتنع و ۶ منفی رای آورد. 

پاکستان، ونزوئلا، ارمنستان، چین، کوبا و اریتره، ۶ کشوری بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند. 

پیش از رای‌گیری متمم پیشنهادی چین برای اصلاح متن قطعنانه رای نیاورده بود. چین پیشنهاد کرده بود بخشی از متن قطعنامه که خواستار تشکیل «کمیته حقیقت‌یاب» برای تحقیق در خصوص حوادث ایران شده بود، حذف شود. 

رای مثبت به این قطعنامه می تواند پیامدهایی را برای ایران به همراه داشته باشد که یکی از آنها، تحریم های احتمالی سازمان ملل است که در صورت اجرا ایران را رسما به پیش از برجام باز می گرداند. البته باید اشاره داشت که این در صورتی امکان دارد که کمیته حقیقت یاب، نقض حقوق بشر در ایران را به اثبات برساند.

حال اما در روزهای سخت اقتصاد ایران، احتمال اعمال تحریم های جدید علیه کشورمان توسط سازمان ملل، می تواند شرایط را بیش از پیش دشوار سازد. با این وجود بسیاری بر این باورند که این قطعنامه نمی تواند نتیجه ای مشخص و روشن داشته باشد تا بتواند اقدام علیه ایران را به کرسی بنشاند.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
  • عبدالله ارسالی در

    یک کلام به صد کلام! از شورای باصطلاح «حقوق بشر» بپرسید: دولت ایران اگر بَده، ملّتش چرا تحریم اند؟ و السلام

.

اخبار سلامت

سینما در سینما