زورآزمایی دولت و بنزین/ آیا دولت مانع گرامی بنزین می شود؟

اقتصاد 100- قیمت بنزین از آبان سال ۹۸ تاکنون افزایش نیافته است و با توجه به اینکه به زمان ارائه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس نزدیک می‌شویم شایعات در خصوص افزایش نرخ بنزین در کشور پررنگ شده است.

زورآزمایی دولت و بنزین/ آیا دولت مانع گرامی بنزین می شود؟

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، اگرچه تاکنون خبرها بر عدم ‌افزایش قیمت بنزین در سال آینده دلالت دارد اما یک روزنامه نزدیک به دولت چند روز پیش در گزارشی تلویحا از عدم‌ افزایش قیمت بنزین در سال‌های اخیر انتقاد کرد و نوشت: «دولت در چهار سال گذشته، ناچار شده بالغ بر چندصد‌هزار میلیارد تومان را از بودجه‌‌‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری و اشتغال کسر کند و به یارانه پنهان بنزین اختصاص دهد.» با توجه به این گزارش شایعات در مورد احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی به شدت افزایش یافته است.

افزایش قیمت در دستور کار است؟

مصطفی نخعی، نماینده سربیشه و نهبندان و عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند، گفت: دولت یارانه زیادی برای بنزین پرداخت می‌کند. در کشورهای همسایه قیمت بنزین از ۶۰سنت تا یک دلار است و با توجه به اختلاف زیاد قیمت بخش زیادی از بودجه کشور صرف یارانه بنزین می‌شود. از سوی دیگر انگیزه برای قاچاق سوخت در مرزها را افزایش می‌دهد. اما دولت و مجلس برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند.

او با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور افزود: در سال‌های اخیر توان خرید مردم به شدت کاهش پیدا کرده و  وضعیت معیشتی مردم در شرایط خوبی قرار ندارد. افزایش قیمت بنزین یک مولفه چند وجهی است و با افزایش آن بسیاری از اقلام افزایش قیمت خواهند داشت. از سوی دیگر افزایش قیمت بنزین اثرات روانی دارد که باعث افزایش قیمت در بسیاری از کالاها می‌شود و می‌تواند تورم بالایی را در کشور ایجاد کند. این نماینده مجلس تاکید کرد: بنابراین بعید به نظر می‌رسد قیمت بنزین افزایش یابد. مجلس و دولت با درک واقعیت‌های وضعیت اقتصادی کشور فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند. نخعی در خصوص احتمال کاهش سهمیه بنزین خودروهای شخصی، گفت: تا این لحظه صحبتی در خصوص کاهش سهمیه بنزین مطرح نشده است.

سهمیه بنزین آزاد در سال‌جاری دو مرتبه کاهش یافته و این موضوع در فضای روانی جامعه اثری نداشت. چون مردم می‌توانستند از کارت آزاد جایگاه‌ها استفاده کنند. این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: در خصوص کاهش سهمیه ۶۰ لیتری بنزین در کمیسیون انرژی بحثی نشده و از دولت هم تاکنون چیزی نشنیده‌ایم. معمولا اگر در خصوص کاهش سهمیه بنزین برنامه‌ای وجود داشته باشد باید دولت با مجلس هماهنگ کند. با توجه به شرایط کنونی کشور سهم بنزین یارانه‌ای برای خودروهای شخصی سهم قابل‌توجهی در مصرف بنزین ندارد. کاهش سهمیه بنزین ارزش تحت‌تاثیر قراردادن فضای روانی جامعه را ندارد.

چرا مجلس مخالف است؟

جعفر قادری، نماینده شیراز و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در پاسخ به سوالی در خصوص افزایش قیمت بنزین گفت: هنوز صحبتی در مورد افزایش قیمت بنزین نشده و افزایش قیمت بنزین برای سال آینده را بعید می‌دانم. همچنین شهباز حسن‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس با بیان اینکه افزایش قیمت بنزین به مصلحت نیست، گفت: هرگونه افزایش قیمتی در بودجه به مصلحت دولت نیست. مخصوصا شایعاتی که در خصوص قیمت بنزین شده است. مجلس به شدت با افزایش قیمت‌های هیجانی و ناگهانی مخالف است. او ادامه داد: بهتر است بودجه سال آینده بودجه امید‌بخشی باشد که بتواند آرامشی را به جامعه بدهد.

متاسفانه در حال حاضر تورم به شکلی است که باعث دل‌نگرانی مردم شده و ما سیاست مشخصی در خصوص کنترل تورم نداریم. براساس قانون، حقوق باید متناسب با تورم افزایش پیدا کند، اما ما نتوانسته‌ایم به خواسته‌های مردم جامه عمل بپوشانیم. بنابراین بعید است که افزایشی در وضعیت قیمت حامل‌های انرژی به طور کلی داشته باشیم. نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی تاکید کرد: ما اجازه نمی‌دهیم که هیچ افزایش قیمتی را دولت در بودجه سال آینده داشته باشد. منصور شکراللهی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه دولت تاکنون برنامه‌ای برای افزایش قیمت سوخت ندارد، گفت: هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین گرفته نشده است. اما با توجه به شرایط کشور احتمال افزایش قیمت بنزین در سال آینده وجود ندارد.

در حال حاضر در بحث سوخت شاهد ناترازی هستیم. بخشی از سوخت کشور قاچاق می‌شود و مردم باید کمک کنند. در حال حاضر ما بنزین وارد نمی‌کنیم اما در مرز هستیم. اگر مردم در مصرف سوخت رعایت نکنند مجبور می‌شویم که بنزین وارد کنیم. او ادامه داد: برنامه‌ای برای کاهش سهمیه بنزین نیز مطرح نشده است. اگر این موضوع مطرح شود در کمیسیون انرژی ‌بررسی می‌شود اما تاکنون چنین موضوعی را نشنیده‌ام.

انتهای پیام

منبع : دنیای اقتصاد

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما