مهمترین عامل بدمصرفی رایگان بودن آب است

اقتصاد 100-عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با اشاره به اینکه به دلیل کم آبی سال سختی پیش رو داریم، گفت: آب در کشور ما رایگان است، تنها هزینه کنتور از مشترکان دریافت می‌شود و هر چیزی که کشور ما ارزان و رایگان باشد در مصرف آن زیاده روی می‌شود.

مهمترین عامل بدمصرفی رایگان بودن آب است

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، علی بیت‌الهی در رابطه با مشکل کمبود آب به صمت گفت: وضعیت فعلی سدها در شرایط بحرانی نیست بلکه فوق‌بحرانی است و به‌حدی رسیده که موجب واگرایی شهری و قومی شده است، این موضوع چالش‌های زیادی را برای عموم مردم به‌وجود آورده است.

وی ادامه می‌دهد: برای تخصیص آب، بین مناطق مشکلاتی وجود دارد که نمایندگان مجلس را هم با چالش‌هایی روبه‌رو کرده است، از این‌رو نمایندگان مردم در شهرهای مختلف بر سر رهاسازی آب سدها تفاوت‌نظر دارند. از یک‌سو می‌گویند آب سدها باید رها شود تا شاهد کمبود آب در برخی از نقاط کشور نباشیم و از سوی دیگر مسئولان استانی این مسئله را قبول نمی‌کنند، چرا که باعث لطمه خوردن به وضعیت شهرستان‌هایی که محل گذر آب هستند،می‌شود.

بیت الهی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بارش برف در زمستان کم بوده و همین امر موجب کاهش ذخیره آبی کشور شده است، توضیح داد: در سال‌های اخیر نزولات جوی به‌صورت باران و رگبار و موجب به‌وجود آمدن سیلاب‌ها بوده که باعث کاهش ماندگاری آب سدها و افزایش آب‌های سطحی شده است، به‌همین دلیل با کمبود آب شدید روبه‌رو شده‌ایم که این موضوع خود را در سال‌های آینده نمایان می‌کند.

سال سختی پیش‌رو داریم

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی اضافه می‌کند: 30 سال اخیر، دمای هوا 1.5 درجه افزایش پیدا کرده که بر کاهش ذخیره آبی نیز دامن زده است، چرا که به‌ طور متوسط، نزدیک به ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش سطح نزولات جوی را داشته‌ایم. از جمله عواملی که بر کاهش آب سدها دامن زده‌، می‌توان به افزایش جمعیت، کشاورزی نادرست و... اشاره کرد. متاسفانه در کشور ما تبخیر آب ۳ برابر استاندارد جهانی است و به‌همین دلیل سال سختی را پیش‌رو خواهیم داشت.

بیت الهی اضافه کرد: زمانی آب آشامیدنی تهران یکی از گواراترین آب‌های جهان بود، شاید باورپذیر نباشد، اما استان مازندران هم در جایگاه یکی از پرآب‌ترین استان‌های ایران، با مشکل کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند، قنات و چشمه‌هایش خشک و کم‌آب و سطح آب چاه‌ها کم شده است، به‌همین دلیل کیفیت آب روز به روز کاهش پیدا می‌کند و بخشی از املاح وارد آب شرب می‌شوند.

آب در ایران رایگان است

 وی بااشاره به رایگان بودن آب در کشور ما توضیح داد: نباید از این نکته غافل شد که آب در کشور ما رایگان است و تنها پول کنتور دریافت می‌شود. زمان ثابت کرده در کشور ما هر چیزی رایگان باشد، از اقبال خوبی برخوردار نیست و درباره آن زیاده‌روی می‌شود، ضمن آنکه نزدیک به یک میلیون حلقه چاه در کشور وجود دارد که ۳۰۰ هزار حلقه آن به‌صورت غیرمجاز است. البته موضوع حائزاهمیت این است که چاه‌های مجوزدارهم محدودیتی در برداشت بی رویه ذخایر زمینی ندارند که تدابیری در این زمینه باید در نظر گرفته شود.

بیت الهی در خاتمه اضافه کرد: از راه‌های برون‌رفت از این وضعیت ساماندهی مصرف آب در بخش کشاورزی، هوشمندسازی کنتور آب در راستای کنترل مصرف و همچنین تخصیص اعتبار به‌عنوان مشکل ملی است که می‌توانند به بهبود وضعیت فعلی کمک کنند.

باور کنیم در منطقه خشک زندگی می‌کنیم

نادر جلالی، کارشناس انرژی نیز گفت: سال آبی جدید چند ماهی است که شروع شده و متاسفانه در بیشتر نقاط کشور بارش به‌میزان لازم نبوده و ما با کمبود بارش نسبت به میانگین سال گذشته، مواجهیم.

این کارشناس انرژی ادامه داد: در این یک سال هم، آب مصرفی از ذخایر سال گذشته بوده که در مخازن وجود داشته است. واقعیت این است که ما با کمبود آب و همچنین کمبود بارش‌ها مواجهیم. در چنین شرایطی، چاره‌ای جز صرفه‌جویی در مصرف آب نداریم، البته این سخنان به این معنی نیست که آب جیره‌بندی شود یا سهمیه‌بندی انجام گیرد، بلکه نحوه صحیح استفاده از منابع آبی است که اهمیت دارد.

وی در ادامه گفت: درست مصرف کردن به‌معنی کم مصرف کردن نیست. درست مصرف کردن باید در فرهنگ عمومی گنجانده شود. آب مایع حیات است و باید توجه ویژه‌ای به درست مصرف کردن آن شود، چرا که زندگی بشر به آب بستگی دارد.

جلالی افزود: لازم است، باور کنیم که در یک منطقه خشک در حال زندگی هستیم. رسانه‌ها  کمک کنند که چنین باوری به‌صورت فرهنگ در جامعه جا بیفتد. وقتی چنین باوری در ذهن مردم وجود داشته باشد، مصرف آب کنترل و مدیریت می‌شود. همچنین ورودی‌های آب کشور به‌صورت سالانه در حال کم شدن است و بارش‌ها هم بسیار کم شده،البته در همه جای دنیا، چنین مشکل مشابهی وجود دارد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: بپذیریم که در کشور ما خشکسالی یک پدیده طبیعی است. بدانیم حجم آب در دسترس ما همین میزان است. اولویت مصرف در آب شرب باید با جدیت موردتوجه قرار گیرد. سرانه مصرف خانگی در تهران روزانه ۱۸۰ لیتر است و این مصرف باید کمابیش به نصف برسد.

وی ادامه داد: باتوجه به وضعیت آبی که ایران در آن قرار دارد، باید دیپلماسی قوی را در راستای کنترل مصرف آب در پیش بگیرد. متاسفانه تا جایی که بنده اطلاع دارم، حوضه‌ آبخیز بخشی از آب‌های داخل کشور، در خارج ایران قرار دارد.

این کارشناس انرژی گفت: در بحث آب‌های داخلی و منابع آبی که در داخل کشور وجود دارد، به‌تازگی دولت سیزدهم یک‌سری اقدامات را در بحث رعایت الگوی کشت و همچنین توصیه به کشاورزان و مدیریت آب‌های کشاورزی انجام داده است که این امر می‌تواند خیلی بیشتر از اینها ادامه پیدا کند.

جلالی تاکید کرد: سیاست‌گذاری‌ها درباره منابع آبی کشور باتوجه به حساسیتی که در حوزه آب وجود دارد، باید خیلی قوی‌تر باشد و برای هر قطره آب برنامه داشته باشیم و به‌صورتی مصرف آب مدیریت شود که دچار بحران نشویم. در این زمینه می‌توانیم خیلی فعال‌تر عمل کنیم و امید است دولت سیزدهم با برنامه‌هایی که در این زمینه دارد، بتواند بسیار موفق عمل کند.

انتهای پیام

منبع : وزارت نیرو

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما