استانداردهای صنعت نفت ملی می شود

اقتصاد 100- وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد ایران با هدف ملی کردن استانداردهای صنعت نفت با همکاری یکدیگر تاکنون ۱۶۳ استاندارد این صنعت را بررسی کرده‌اند که از این تعداد ۹۵ استاندارد امسال ملی اعلام خواهد شد.

استانداردهای صنعت نفت ملی می شود

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، امید شاکری، در نخستین گردهمایی سراسری مدیران و کارشناسان استانداردسازی در صنعت نفت با اشاره به اقدام‌های انجام‌شده در حوزه استانداردسازی در چهار شرکت اصلی وزارت نفت گفت: هم‌اکنون 408 استاندارد آی‌پی‌اس (IPS) در صنعت نفت موجود است؛ در دو سال اخیر فعالیت‌های خوبی در بخش تدوین استاندارد در بخش بالادستی نیز انجام شده است.

وی با بیان اینکه تدوین استاندارد در صنعت نفت ایران از سال 1369 آغاز شده و در سال 1396 با تصویب قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد در مجلس شورای اسلامی بحث استاندارد به نقطه عطف خود در صنعت نفت رسیده است، افزود: هم‌اکنون مجموعه‌ای هزار نفری در قالب کارگروه استاندارد در صنعت نفت مشغول به کار هستند، برای اطمینان از اجرای استانداردها در این صنعت آیین نامه اجرایی با قوانین مشخص به چهار شرکت اصلی وزارت نفت ابلاغ شده است.

مدیرکل نظام فنی و اجرایی و ارزشیابی طرح‌ها در معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت به همکاری وزارت نفت و سازمان ملی استاندارد ایران برای ملی کردن استانداردهای صنعت نفت اشاره کرد و گفت: در این زمینه 163 استاندارد این صنعت مورد بررسی قرار گرفته که تاکنون از این تعداد 95 استاندارد تا پایان امسال ملی اعلام خواهد شد، ضمن آنکه در سال آینده 184 استاندارد دیگر صنعت نفت با همکاری خبرگان داخل و خارج حوزه استاندارد صنعت نفت بررسی خواهد شد.

شاکری گفت: به‌تازگی دستورعمل صدور گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای به شرکت‌های اصلی وزارت نفت ابلاغ شده است؛ در مجموع از میان حدود هزار داوطلب برای فعالیت در حوزه استاندارد حدود 120 نفر به‌عنوان کارشناس استاندارد توانسته‌اند با موفقیت دوره‌های آموزشی مورد نظر را طی کنند که در پایان این مراسم با اهدای لوح از آنها قدردانی می‌شود.

وی اجباری شدن استانداردهای آی‌پی‌اس در طرح‌ها و پروژه‌های صنعت نفت را از عوامل اصلی توسعه استاندارد در این صنعت در سال‌های اخیر دانست و گفت: همکاری با سازمان ملی استاندارد ایران برای رسیدن به استاندرادهای روزآمد جهانی و کارآمد ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

منبع : تسنیم

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : برای خرید طلا چند انتخاب دارید؛ خرید زیورآلات طلا مانند النگو، گردنبند و...، خرید سکه، خرید…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز