شاخص‌های اقتصاد کلان پاکستان بحران‌زده

اقتصاد100- صندوق بین المللی پول خواستار زمان بیشتری برای مذاکره با پاکستان در مورد توافقی است که بودجه بسیار مورد نیاز این کشور را از طریق یک برنامه 6.5 میلیارد دلاری مهیا می‌کند.

شاخص‌های اقتصاد کلان پاکستان بحران‌زده

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، در زیر چهار شاخص اصلی اقتصادی پاکستان که با بحران کمبود نقدینگی مواجه است ذکر شده است:

ذخایر ارزی

ذخایر ارزی پاکستان به کمترین میزان در 10 سال گذشته رسیده است و تنها سه هفته واردات را پوشش می‌دهد.

در هفته منتهی به 3 فوریه، ذخایر ارزی بانک مرکزی به 2.917 میلیارد دلار کاهش یافت که 170 میلیون دلار نسبت به هفته قبل‌تر کاهش داشت.

تورم

میانگین تورم در هفت ماهه سال مالی جاری که از ژوئیه شروع شده، به رکورد 25.4 درصد در مقابل 10.3 درصد در مدت مشابه سال قبل رسیده است. شاخص قیمت مصرف کننده در ژانویه 27.5 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت که بالاترین میزان در نزدیک به نیم قرن اخیر است.

ماه گذشته بانک مرکزی نرخ بهره اصلی خود را افزایش داد و به 17 درصد در تلاش برای مهار تورم مداوم رساند و اعلام کرد که دستیابی به ثبات قیمت‌ها کلید دستیابی به رشد اقتصادی پایدار در آینده است.

کسری حساب جاری

کسری حساب جاری پاکستان در دسامبر 2022 از 1.9 میلیارد دلار در سال گذشته به حدود 400 میلیون دلار کاهش یافت، زیرا دولت واردات را برای جلوگیری از بحران پرداخت‌های خارجی کاهش داد.

پول ملی

پول ملی پاکستان در بازار بین بانکی در 3 فوریه به پایین ترین سطح خود یعنی 276.58 روپیه در هر دلار رسید. روپیه در 12 ماه گذشته بیش از 35 درصد کاهش ارزش داشته است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما