دوبرابر شدن سود ابرشرکت‌های نفتی در سال 2022

اقتصاد100- شرکت‌های بزرگ نفتی سود خود را در سال 2022 بیش از دو برابر کردند و به 219 میلیارد دلار رساندند و رکوردهای پیشین را در سال پرنوسان قیمت انرژی شکستند، سالی که در آن حمله روسیه به اوکراین بازارهای جهانی انرژی و در برخی موارد جاه‌طلبی‌های آب و هوایی این صنعت را تغییر داد.

دوبرابر شدن سود ابرشرکت‌های نفتی در سال 2022

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی به نقل از رویترز، افزایش سود به شرکت‌های نفتی این امکان را داد که هزینه‌های خود در پروژه‌های نفت و گاز را افزایش دهند. مجموع درآمد 219 میلیارد دلار سود به شرکت های بریتیش پترولیوم، شورون، اکینور، اکسون موبیل، شل و توتال اجازه داد تا پول نقد را به سهامداران سرازیر کنند.

شرکت‌های بزرگ نفتی غربی در سال 2022 رکورد 110 میلیارد دلاری سود سهام و بازخرید سهام را به سرمایه‌گذاران پرداخت کردند که باعث شد تا دولت‌ها برای کمک به مصرف‌کنندگان با افزایش هزینه‌های انرژی، مالیات‌ بر سود بادآورده‌ را بر این صنعت تحمیل کنند.

اکینور نروژی روز چهارشنبه گزارش داد که سود عملیاتی تعدیل شده این شرکت در سال 2022 دوبرابر شده و به 74.9 میلیارد دلار رسیده است که دلیل آن افزایش قیمت گاز طبیعی در اروپا و تبدیل شدن این شرکت به بزرگترین تامین کننده گاز اروپا پس از قطع جریان گازپروم روسیه در بحبوحه حمایت غرب از اوکراین است.

شرکت‌های نفتی سال گذشته همچنین از روسیه، یک تولیدکننده بزرگ انرژی خارج شدند، که منجر به کاهش سرمایه‌گذاری عظیمی شد، از جمله خروج 24 میلیارد دلاری بریتیش پترولیوم از سهام 19.75 درصدی خود در ابرشرکت نفتی تحت کنترل کرملین یعنی روس‌نفت..

افزایش شدید قیمت‌های نفت و گاز، کاهش سطح بدهی‌ها و کاهش ناگهانی عرضه روسیه به اروپا، هیئت‌ها را به سمت افزایش هزینه‌های تولید سوخت فسیلی سوق داد زیرا دولت‌ها امنیت عرضه را در اولویت قرار دادند.

پاتریک پویان، مدیرعامل توتال، پس از گزارش این شرکت فرانسوی از سود بی‌سابقه 36.2 میلیارد دلاری در روز چهارشنبه، گفت که پس‌زمینه جهانی برای شرکت‌های انرژی بسیار مطلوب است، زیرا کاهش محدودیت کرونایی در چین باعث افزایش تقاضا برای سال 2023 شده است.

پویان گفت: «از بازگشت نفت به بشکه‌ای 100 دلار تعجب نخواهیم کرد.» قیمت شاخص نفت در حال حاضر نزدیک به 85 دلار در هر بشکه است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما