نگرانی آمریکا درباره روابط تجاری امارات و ترکیه با تهران و مسکو

اقتصاد100- ایالات متحده به امارات متحده عربی و ترکیه اعلام کرد که روابط اقتصادی و مالی آنها با روسیه مانع از تلاش‌ها برای مهار تهاجم مسکو به اوکراین شده است.

نگرانی آمریکا درباره روابط تجاری امارات و ترکیه با تهران و مسکو

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، به گفته افراد مطلع، برایان نلسون معاون وزیر خزانه‌داری در امور تروریسم و اطلاعات مالی کاخ سفید پنجشنبه و جمعه با مقامات ترکیه دیدار کرد تا نگرانی‌های آمریکا در مورد افزایش صادرات شامل کالاهای آمریکایی را بررسی کند.

مقامات آمریکایی به ترکیه گفتند که جریان کالا به روسیه را محدود کند. به گفته افراد مطلع، آنها به همتایان خود هشدار دادند که ده‌ها میلیون دلار کالاهای تحت کنترل صادرات به روسیه می‌رسد و می‌تواند توسط صنایع دفاعی برای گسترش درگیری در اوکراین استفاده شود.

به گفته این افراد، بین ماه مارس تا اکتبر سال گذشته، ده ها صادرکننده ترکیه ای حدود 800 میلیون دلار کالا به روسیه ارسال کردند که شامل 300 میلیون دلار ماشین آلات و 80 میلیون دلار دیگر لوازم برقی بود.

مقامات وزارت بازرگانی و دارایی ترکیه بلافاصله برای اظهار نظر در دسترس نبودند.

نلسون سومین مقام ارشد خزانه داری ایالات متحده است که در یک سال گذشته از ترکیه بازدید می‌کند و فشارها برای تبعیت از تحریم‌های ایالات متحده را افزایش می‌دهد. افراد مطلع گفتند که انتظار می‌رود در هفته‌های آینده بازدیدهای بیشتری از اتحادیه اروپا و ایالات متحده در مورد این موضوع انجام شود.

امارات و ترکیه در سال گذشته به عنوان پناهگاه‌هایی برای ثروت روسیه ظاهر شده‌اند و تلاش‌های آمریکا برای تشکیل یک جبهه متحد علیه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه را پیچیده کرده‌اند. امارات روابط خود با اوکراین و روسیه را حفظ کرده است، در حالی که جنگ قدرت های بزرگ جهانی را از هم جدا کرده است. حاکم این کشور حاشیه خلیج فارس در ماه اکتبر در بحبوحه افزایش درگیری‌ها برای دیدار با پوتین به مسکو سفر کرد.

در امارات متحده عربی، نلسون در مورد اقداماتی برای برخورد با دور زدن تحریم‌ها بحث کرد. ایالات متحده به مقامات ابوظبی اعلام کرده است که روابط مالی عمیق امارات با مسکو مانع از تلاش‌های این کشور برای منزوی کردن روسیه شده است.

ایالات متحده روز پنجشنبه بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که مذاکرات با امارات بر «هماهنگی بر سر امور مالی غیرقانونی و سایر مسائل منطقه‌ای» متمرکز بوده است.

به گفته افراد مطلع، مقامات آمریکایی نسبت به نقشی که شرکت‌های اماراتی در انتقال سلاح از ایران به مسکو ایفا کرده‌اند و این که تهران را قادر می‌سازد تا تحریم‌های صادرات نفت دور بزند، ابراز نگرانی کردند.

در بیانیه وزارت خارجه امارات آمده است: «مقامات ایالات متحده از تلاش‌های امارات برای تقویت سیاست ها و مکانیسم های اجرایی آن در مبارزه با جرایم مالی و جریان های غیرقانونی پول استقبال کردند.» مقامات همچنین در مورد همکاری بیشتر در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم گفتگو کردند.

در ترکیه، سایر زمینه‌های نگرانی کاخ سفید شامل کشتی‌های روسی است که یا تحت تحریم یا تحت کنترل صادرات قرار می‌گیرند و با بنادر ترکیه در ارتباط هستند.

ترکیه روابط اقتصادی و تجاری خود با روسیه را تعمیق بخشیده و از روابط شخصی قوی بین رجب طیب اردوغان و پوتین سود برده است. اردوغان که به دنبال یک دوره دیگر ریاست جمهوری در انتخابات ماه مه است، به دنبال حمایت مالی از روسیه برای کمک به مدیریت دوره آشفته اقتصاد ترکیه است.

اردوغان همچنین روابط خوبی با کیف دارد و سعی کرده است ترکیه را به عنوان میانجی در جنگ قرار دهد. او به تضمین توافق برای از سرگیری صادرات محموله های غلات از بنادر دریای سیاه اوکراین کمک کرده و تبادل زندانیان را تسهیل کرده است.

برخی از هشدارهای واشنگتن اقداماتی را برانگیخته است. هر پنج بانک ترکیه که در سیستم پرداخت میر روسیه مشارکت داشتند، در پی هشدار آمریکا در سال گذشته از آن خارج شدند. شرکت های هوایی ترکیه نیز در پی هشدارهای مشابه بر روی پایان دادن به خدمات به شرکت های روسی کار می‌کنند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما