پیشرفت رابطه اقتصادی ایران و روسیه در سایه تحریم

اقتصاد100- معاون بین الملل بانک مرکزی ایران روز دوشنبه گفت، در حالی که تهران و مسکو درگیر تحریم‌های غرب هستند، سیستم‌های ارتباطی و انتقال بین بانکی خود را برای کمک به تقویت تجارت و تراکنش‌های مالی به هم متصل کرده‌اند.

پیشرفت رابطه اقتصادی ایران و روسیه در سایه تحریم

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، از زمان اعمال مجدد تحریم های ایالات متحده علیه ایران در سال 2018 پس از اینکه واشنگتن توافق هسته ای 2015 تهران با قدرت های جهانی را کنار گذاشت، دسترسی جمهوری اسلامی ایران به سرویس ارتباطات مالی بین بانکی «سوئیفت» در بلژیک که یک نقطه دسترسی بانکی بین المللی کلیدی است، قطع شده است.

از زمان حمله مسکو به اوکراین در سال گذشته، محدودیت های مشابهی برای برخی بانک های روسیه اعمال شده است.

محسن کریمی، مقام بانک مرکزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: «آنچه بین ایران و روسیه در این زمینه رخ داده، این است که ما شبکه پیام رسان ملی بانکی دو کشور را به هم متصل کرده ایم و عملا از سوییفت بی نیاز شده‌ایم. بانک های ایرانی وقتی می خواهند با بانک های روسی تبادل پیام بانکی داشته باشند، این پیام می‌تواند باز کردن LC یا حواله یا ضمانت نامه باشد، دیگر نیازی به استفاده از سوییفت ندارند. هر بانکی که در این شبکه عضو باشد، می تواند در شبکه ملی خودشان پیام را ارسال کند و طرف مقابل نیز در همان شبکه ملی مقصد این پیام را دریافت کند. یعنی شبکه های ملی ایران و روسیه به یکدیگر متصل شده اند.»

در حالی که بانک مرکزی روسیه از اظهار نظر درباره قرارداد امضا شده در روز یکشنبه خودداری کرد، کریمی بدون اشاره به نام بانک های خارجی گفت: «حدود 700 بانک روسی و 106 بانک غیر روسی از 13 کشور مختلف به این سامانه متصل خواهند شد.»

محمد فرزین، رئیس بانک مرکزی ایران از این اقدام استقبال کرد. وی در توییتی نوشت: «کانال مالی ایران و جهان در حال بازیابی است.»

از زمان شروع جنگ اوکراین، تهران و مسکو برای ایجاد روابط نزدیک دوجانبه اقدام کرده‌اند، زیرا هر دو پایتخت تلاش می‌کنند تا شراکت‌های اقتصادی و دیپلماتیک جدیدی در مناطق دیگر ایجاد کنند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما