اعتراض عراقی ها به کاهش ارزش دینار و انتقال دلار به ایران

اقتصاد100- صدها عراقی روز چهارشنبه در نزدیکی ساختمان بانک مرکزی در اعتراض به کاهش اخیر ارزش دینار عراق در برابر دلار که باعث افزایش قیمت کالاهای مصرفی وارداتی شده است، تظاهرات کردند.

اعتراض عراقی ها به کاهش ارزش دینار و انتقال دلار به ایران

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، صدها نفر که از مناطق مختلف آمده بودند، پرچم های عراق را به اهتزاز درآوردند یا بنرهایی را حمل کردند که خواستار مداخله دولت برای جلوگیری از کاهش ارزش دینار در برابر دلار بودند.

ارزش دینار در برابر دلار پس از اعمال کنترل شدیدتر از سوی فدرال رزرو نیویورک بر معاملات بین‌المللی دلار توسط بانک‌های تجاری عراق در ماه نوامبر برای جلوگیری از انتقال غیرقانونی دلار به ایران که تحت تحریم‌های سخت‌گیرانه ایالات متحده قرار دارد، دچار افت شد.

تحت محدودیت هایی که در این ماه توسط کاخ سفید اجرایی شد، بانک‌های عراقی باید از یک پلتفرم آنلاین برای افشای جزئیات تراکنش‌ها استفاده کنند. اما اکثر بانک های خصوصی در این پلتفرم ثبت نام نکرده و برای خرید دلار به بازارهای سیاه غیررسمی در بغداد متوسل شده اند.

مقامات بانک مرکزی عراق و تاجران می گویند که این باعث کمبود دلار شده است، زیرا تقاضا از عرضه پیشی گرفته و نزول دینار در برابر دلار را تسریع کرده است.

اسعد خضائر، کارگری که از شهر جنوبی نجف برای شرکت در تظاهرات آمده است، گفت: «خواسته‌های ما روشن است: دولت باید برای جلوگیری از کاهش ارزش دینار مداخله کند، زیرا ما از قیمت‌های بالا در بازارهای محلی رنج می‌بریم.»

ده‌ها پلیس ضد شورش در اطراف ساختمان بانک مرکزی و خیابان‌های اطراف مستقر شدند، اما هیچ درگیری یا دستگیری گزارش نشد.

منابع دولتی به رویترز گفتند که محمد السودانی، نخست وزیر، روز دوشنبه رئیس بانک مرکزی را جایگزین کرد زیرا او گام های موثری برای مقابله با پیامدهای مقررات جدید فدرال رزرو و تاثیر آن بر دینار برنداشته است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما