شاپرک: از جهان عقب افتاده‌ایم / رعایت استانداردها برای اتصال به شبکه جهانی تبادلات مالی ضروری است

اقتصاد ۱۰۰ - مدیرعامل شاپرک از اقدامات این شرکت برای اتصال به شبکه پرداختی کشورهای همسایه خبر داد و از تلاش برای اتصال به شبکه جهانی تبادلات مالی خبر داد.

شاپرک: از جهان عقب افتاده‌ایم / رعایت استانداردها برای اتصال به شبکه جهانی تبادلات مالی ضروری است

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از تکراتو، مدیرعامل شاپرک از اقدامات این شرکت برای اتصال به شبکه پرداخت کشورهای همسایه خبر داد و درباره امکان اتصال به شبکه‌های بین‌المللی گفت: «در سال‌های اخیر به دلیل استانداردهایی که رعایت نشده، از جهان عقب افتاده‌ایم».

اتصال به شبکه جهانی تبادلات مالی نیازمند رعایت استانداردها است

به گزارش تکراتو و به نقل از انصاف نیوز، شاپرک مخفف شبکه الکترونیکی پرداخت کارت است که تمامی عملیات خرید با کارت‌های بانکی در سراسر کشور را به شکل متمرکز مدیریت می‌کند. به بیان بهتر، تمام خریدهایی که ایرانی‌ها با کارت بانکی انجام می‌دهند در شبکه شاپرک انجام می‌شود. این شبکه گسترده به دلیل تنوع بانک‌ها، تعداد کارت‌های بانکی فعال و تعداد کارتخوان‌های فعال در سراسر کشور در دنیا بی‌نظیر است.

کاظم دهقان، مدیرعامل شرکت در حاشیه هشتمین نمایشگاه تراکنش ایران به پرسش‌های خبرنگاران در جواب این سوال که «بزرگی شبکه شاپرک و متمرکز بودن همه پرداخت‌های الکترونیکی کشور در آن را که در جهان کم‌نظیر است، فرصت می‌دانید یا تهدید» گفت:

 

هم فرصت است و هم تهدید؛ اگر برای امنیت، ظرفیت، ماندگاری و کیفیتش به موقع اقدام کنیم، چنین زیرساخت بزرگی با چنین ظرفیتی حتما برای کشور فرصت است کما این‌که تا کنون با همه ملاحظاتی که وجود داشته، این شبکه کارش را درست انجام داده و به مردم خدمت رسانده است.

شاپرک: از جهان عقب افتاده‌ایم / رعایت استانداردها برای اتصال به شبکه جهانی تبادلات مالی ضروری است

او ادامه داد: «از آن‌سو اگر از ارتقای استانداردها، بهبود فرایندها و تقویت فنی غفلت کنیم، یک‌پارچه و متمرکز بودن پرداخت‌های الکترونیکی به تهدید تبدیل می‌شود».

خدمات مالی مربوط به خرید با کارت‌های بانکی شامل تسویه با فروشنده، تسویه با بانک صادرکننده کارت، تسویه با شرکت مالک کارت‌خوان و غیره منحصرا در شبکه شاپرک انجام می‌شود و سالانه حدود 40 میلیارد تراکنش در آن ثبت می‌شود.

آقای دهقان در خصوص تمرکز پرداخت‌های کارتی در شاپرک و شائبه انحصار و عدم رقابت‌پذیری گفت: «تسویه آنی پرداخت‌ها، حوزه قابل رقابتی نیست و کسی با کسی رقابت نمی‌کند. اساسا تسویه وجوه ارزش مالی برای کسی ایجاد نمی‌کند و بنابراین رقابت در آن معنا ندارد». او اضافه کرد:

حاکمیت اجرای تسویه‌های پرداخت شبکه الکترونیکی را خودش به عهده گرفته و کارهای فنی‌اش را هم به ما واگذار کرده است. طبیعتا آن بخش حاکمیتی قابل رقابت نیست اما در سایر بخش‌های صنعت، شرایط کاملا برای ورود و رقابت شرکت‌ها، اعم از پی‌اس‌پی‌ها، شرکت‌های هدایت تراکنش، تولیدکنندگان سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مرتبط و… محیا است.

دهقان در خصوص امکان پیوستن شبکه پرداخت ایران به شبکه‌های پرداخت بین‌المللی نیز گفت: «حتما این قابلیت وجود دارد اما در چند سال اخیر به دلیل رعایت‌نشدن استانداردها که لازمه کار با شبکه‌های پولی و مالی جهانی‌ست، از دنیا عقب افتاده‌ایم. بنابراین قابلیت فنی پیوستن به شبکه‌های پرداخت بین‌المللی وجود دارد اما مستلزم ملاحظات حقوقی و قانونی است».

دهقان گفت: «در حوزه ارتباطات منطقه‌ای با روسیه، عراق و دیگر کشورهای همسایه، قدم‌های اولیه را برداشته‌ایم و امید داریم در کوتاه مدت این ارتباطات شکل بگیرد و عملیاتی شود».

مدیرعامل شاپرک به مشکلات تحریم اشاره‌ای کوتاه کرد و ادامه داد: «اگر تحریم‌ها رفع شود، ما آمادگی اتصال به شبکه‌های پرداخت بین‌المللی را داریم اما از فاصله خود به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری با جهان هم آگاهیم».

انتهای پیام

منبع : تکراتو

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز