پدرخوانده مافیای ایتالیا پس از 30 سال دستگیر شد

اقتصاد100- متئو مسینا دنارو، جدیدترین «پدرخوانده» مافیای سیسیل و یکی از جنایتکاران تحت تعقیب جهان، پس از 30 سال گریز و اختفا در پالرمو دستگیر شد.

پدرخوانده مافیای ایتالیا پس از 30 سال دستگیر شد

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از گاردین، دنارو 60 ساله که از سال 1993 مخفی شده بود، در یک کلینیک خصوصی در شهر سیسیل دستگیر شد، جایی که به گفته منابع، حدود یک سال به طور دوره ای تحت نام جعلی «آندریا بونافده» تحت درمان بیماری سرطان قرار می‌گرفت.

او حدود ساعت 9:35 صبح به وقت محلی با مشارکت بیش از 100 نیروی اجرای قانون در کلینیک دستگیر شد و به ژاندرمری سن لورنزو در پایتخت سیسیل منتقل گردید. به گفته منابع پلیس، دنارو زمانی که پلیس را دید، سعی کرد از کلینیک فرار کند اما زمانی که او را محاصره کردند، مقاومتی نکرد.

پس از مرگ برناردو پروونزانو در سال 2016 و سالواتوره رینا در سال 2017، این جنایتکار کاندیدای ریاست مافیای سیسیل بود.

دنارو با نام مستعار «دیابولیک» یا «یو سیکو» (لاغر)، سال 1962 در کاستلوترانو در منطقه سیسیل به دنیا آمد. پدرش یک رئیس قدرتمند مافیا بود و دنارو در تجارت خانوادگی پیشرفت کرد و یک امپراتوری چند میلیارد یورویی غیرقانونی در بخش‌های پسماند، انرژی بادی و خرده‌فروشی ایجاد کرد.

به گفته افراد مطلع، او مسئول برخی از فجیع‌ترین جنایات مرتکب شده توسط مافیای سیسیل است، از جمله بمب‌گذاری‌هایی که باعث کشته شدن قضات مشهور ضدمافیا «جووانی فالکونه» و «پائولو بورسلینو» گردید.

جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا گفت: «این یک پیروزی بزرگ برای دولت ایتالیا است که نشان می دهد ما هرگز نباید تسلیم مافیا شویم. من و کل دولت از نیروهای پلیس و دادستانی پالرمو برای دستگیری مهم ترین شخصیت مافیا صمیمانه تشکر می‌کنیم.»

این جنایتکار که زمانی ادعا کرد «من خودم یک گورستان را پر کردم» ظاهرا به لطف چندین سرمایه‌گذار که به گفته دادستان شامل سیاستمداران و بازرگانان نیز می‌شوند، سبک زندگی مجلل خود را حفظ کرده بود. او به خاطر پوشیدن کت و شلوارهای گران قیمت، عینک آفتابی رولکس و ری بن معروف بود.

مائوریتزیو دی لوسیا دادستان کل پالرمو گفت: «دستگیری متئو مسینا دنارو نتیجه تحقیقات طولانی و دشوار است. باید از فداکاری کارابینری (یک واحد اجرای قانون در ایتالیا) و به طور کلی تمام نیروهای پلیس تقدیر کرد. آنها هرگز از جستجوی او دست برنداشتند.»

تلاش برای یافتن دنارو پیچیده بود. با وجود تنها چند عکس هویتی که در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 90 گرفته شده بود، مقامات ایتالیایی ظاهر او را به صورت دیجیتالی با استفاده از آخرین فناوری کامپیوتری و اطلاعات ارائه شده توسط مافیا بازسازی کردند. برخی از مطلعان فاش کردند که دنارو برای مخفی کردن هویت خود تحت عمل جراحی پلاستیک صورت قرار گرفته است، در حالی که برخی دیگر اظهار داشتند که او اثر انگشت خود را مخدوش کرده است.

در طول سال‌ها، ده‌ها نفر به‌جای او در موارد اشتباه هویتی دستگیر شده‌اند. در سپتامبر 2021، یک بریتانیایی 54 ساله اهل لیورپول در رستورانی در لاهه در هلند توسط پلیس دستبند زده شد، یک کلاه روی سر او کشیده شد و او را در مقابل چشمان ده ها مشتری وحشت زده از آنجا خارج کردند. این دستگیری پس از آن صورت گرفت که ظاهرا ایتالیا از مقامات هلندی خواستار اجرای حکم دستگیری بین‌المللی شد، زیرا معتقد بود که این مرد دنارو است. او چند روز بعد آزاد شد.

به گفته خبرچینان مافیا، دنارو با وجود شبکه حفاظتی قدرتمندش، در سال های اخیر به طور فزاینده‌ای منزوی شده بود. سال به سال، بازرسان پلیس ایتالیا بی‌امان مشاغل او را تصرف کردند و بیش از 100 نفر از همدستانش از جمله پسرعموها، برادرزاده ها و خواهرش را دستگیر کردند. به تدریج، دادستان‌های ایتالیایی به او نزدیکتر شدند و تمام تماس های او را با خانواده و حامیانش که از او در مخفیگاه محافظت می کردند، قطع نمودند.

اکنون دنارو دیگر آزاد نیست، و بازرسان تلاش خواهند کرد تا اطلاعات دوره طولانی اختفای او را جمع‌آوری کنند، از جمله مکانی که او در آنجا مخفی بود و شبکه‌ای از افرادی که از او محافظت می‌کردند.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما