در محیط تورم ۴۰ درصدی، اقتصاد نه برای دولت رئیسی و نه هیچ دولت دیگری کار نمی کند

یکسال پیش در کانال نگاه اقتصادی نوشتم موفقیت دولت آقای رئیسی به کنترل و کاهش تورم بستگی دارد. نگارنده بعد از آن، راه حل کنترل و کاهش تورم در ایران را مسئولیت پذیر نمودن بانک مرکزی معرفی نمود.

در محیط تورم ۴۰ درصدی، اقتصاد نه برای دولت رئیسی و نه هیچ دولت دیگری کار نمی کند

خوش بینانه ترین سناریو برای نرخ های تورم ماهانه در سه ماه پایانی سال جاری به روشنی نشان می دهد نرخ تورم سال ۱۴۰۱ کمتر از ۴۰ درصد نخواهد بود.

اساساً نرخ های تورمی ۴۰ درصدی فعلی به هیج کدام از ارکان نظام اقتصادی ایران از جمله خود دولت محترم رحم نخواهد کرد. تجربه جهانی به ما می گوید از کنترل و کاهش تورم حتی با تحمل دردهای احتمالی آن استقبال کنیم.

اگر فرد یا افرادی در دولت جناب رئیسی فکر می کنند بدون ثبات قیمت ها و وحود تورم ۴۰ درصدی در محیط اقتصاد کلان، دولت ایشان قادر خواهد بود اقتصاد ایران را در مسیر پیشرفت قرار دهد سخت در اشتباه هستند.

در واقع هرگونه سیاست اقتصادی منتهی به پرتاب تورم به آینده و عبور از راه حل های ریشه ای تجربه شده جهانی تورم، گام نهادن در خطاهای سیستماتیک دولت های پیشین پس از جنگ تحمیلی و محکوم به شکست خواهد بود.

سخن پایانی اینکه گام اول قرار گرفتن اقتصاد ایران در ریل پیشرفت، کنترل و کاهش تورم و گام اول کنترل و کاهش تورم فعلی ایران هم تعدیل انتظارات تورمی خواهد بود.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما