کشف منابع گاز در سواحل قبرس و بالا گرفتن تنش‌ها با ترکیه

اقتصاد100- ترکیه روز جمعه قبرس را به تشدید تنش در شرق مدیترانه متهم کرد، پس از آن که یک کنسرسیوم از شرکت‌های انرژی ایتالیایی و فرانسوی در اوایل هفته جاری گاز طبیعی بیشتری را در اطراف این جزیره کشف کردند.

کشف منابع گاز در سواحل قبرس و بالا گرفتن تنش‌ها با ترکیه

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از رویترز، تانجو بیلگیچ، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت: «فعالیت‌های هیدروکربنی قبرس به صورت یکجانبه انجام شده است و حقوق ترک‌های قبرس که یکی از مالکان همه منابع طبیعی این جزیره هستند را نقض می‌کند.»

وی در بیانیه‌ای افزود: «این فعالیت‌ها همچنین تنش را افزایش می‌دهد و صلح و ثبات در شرق مدیترانه را تهدید می‌کند. ترکیه اجازه اکتشاف یا بهره برداری هیدروکربن در فلات قاره خود را بدون رضایت نمی دهد.»

وزارت انرژی این کشور روز چهارشنبه اعلام کرد کنسرسیومی متشکل از شرکت انی ایتالیا و توتال‌انرژی فرانسه گاز طبیعی بیشتری در سواحل قبرس یافته اند.

برنامه اکتشاف قبرس به شدت توسط ترکیه مورد مناقشه قرار گرفته است، با استناد به همپوشانی حوزه ها، فلات قاره این کشور یا آب های دولت جدایی‌طلب «جمهوری ترک قبرس شمالی» (که تنها توسط ترکیه به رسمیت شناخته می‌شود).

دولت یونانی قبرس (به رسمیت شناخته شده در مجامع جهانی) که به عنوان نماینده کل جزیره در نظر گرفته می شود، این ادعاهای ترکیه را رد می کند.

جزیره قبرس پس از تهاجم ترکیه در سال 1974 تقسیم شد و قبرس شمالی به اشغال ترکیه درآمد. ظاهرا این عملیات در واکنش به کوشش‌های یونان برای ضمیمه نمودن قبرس به خاک خود انجام گرفت. ترکیه دولت یونانی قبرس را به رسمیت نمی شناسد. تلاش‌ها در طول سال‌ها برای میانجی‌گری صلح بین دو طرف شکست خورده است.

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما