سخنگوی صنعت آب:

آب صنایع از منابع نامتعارف تامین می شود

اقتصاد 100- سخنگوی صنعت آب گفت:استفاده از آب‌های نامتعارف برای صنایع نیز به جد دنبال می‌شود و مقرر است از این به بعد آب موردنیاز صنایع تنها از طریق آب‌های نامتعارف تأمین شود و آب‌های شر به صنایع تخصیص داده نخواهد شد.

آب صنایع از منابع نامتعارف تامین می شود

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب پیش از ظهر امروز طی یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا ابزارهای بازدارنده برای مقابله با برداشت های بی رویه از چاه ها و تجاوزبه حریم رودخانه ها  و موضوع هدر رفت آب در نگرش وزارت نیرو تغییراتی داشته است یا خیر گفت: متولیان اب کشور این موضوع را بسیار مهم می دانند و بر این اساس از همه روش های موجود برای ترمیم مشکلات ابی کشور استفاده می کنند.

وی افزود: تعداد چاه‌های موجود در کشور 850هزار حلقه است و  چاه‌های مجاز نیز  500هزار حلقه و چاه‌های غیرمجاز هم 350هزار حلقه است.

قاسم زاده  استفاده از کنتورهای هوشمند را راهکاری برای مدیریت برداشت از چاه‌های مجاز برشمرد و خاطرنشان ساخت: تلاش می‌شود با کمک کنتورهای هوشمند برق مدیریت برداشت از چاه‌های آب کشاورزی هم دنبال شود.

قاسم‌زاده افزود: اما باتوجه‌به اینکه هزینه خرید و نصب کنتورها برعهده کشاورز است، کشاورز انگیزه‌ای برای خرید کنتور ندارد؛ زیرا در این شرایط نظارت هم‌افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین تلاش می‌شود از ظرفیت برق استفاده شود.

وی درباره تحقق پیش‌بینی‌های بارندگی در پاییز سال جاری به گفت: طبق پیش‌بینی‌ها شرایط نرمال بارش از آذر تا اواسط فروردین بوده که اواخر آبان و آذر بارندگی خوبی داشتیم و در زمستان پیش‌بینی‌شده که بیشتر از نرمال بارندگی داشته باشیم.

این مقام مسئول تصریح کرد:راهکارهای متعددی برای مقابله با کم‌آبی و خشکسالی از سوی وزارت نیرو تدوین و به مرحله اجرا درآمده است.

سخنگوی صنعت آب در خصوص نگرش جدید وزارت نیرو نسبت به تقویت  اهرم های بازدارنده در ارتباط با  برداشت بی رویه از منابع آبی کشور و همچنین وضعیت چاه ها گفت: مسئله کاهش تلفات از موضوعاتی است که  در دستور کار عبور از بحران آب تلقی می شود و این در حالیست که کشورهم اکنون با 30 درصد آب بدون درآمد  روبروست که حدود 7 الی 8 درصد آن فیزیکی و قابل احیا است

سخنگوی صنعت آب همچنین در خصوص این راهکارها گفت: بحث استفاده از آب دریا با شیرین‌سازی آن در دستور کار جدی قرار دارد که تلاش می‌شود برای شرب نیز در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: استفاده از آب‌های نامتعارف برای صنایع نیز به جد دنبال می‌شود و مقرر است از این به بعد آب موردنیاز صنایع تنها از طریق آب‌های نامتعارف تأمین شود و آب‌های شر به صنایع تخصیص داده نخواهد شد.

سخنگوی صنعت آب استفاده از ظرفیت پساب را یکی دیگر از راهکارها برشمرد و گفت: تلاش می‌شود تا انتهای دولت سیزدهم 2.7 میلیارد مترمکعب از ظرفیت پساب استفاده شود.

قاسم‌زاده به بحث راه‌اندازی بازار آب اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این بازار فرصت خوبی برای استفاده از سایر ظرفیت‌ها ایجاد خواهد کرد.

وی افزود: بحث اصلاح الگوی کشت هم راهکاری مناسب برای مقابله با کم‌آبی است و با درست اجراشدن این الگو بخش کشاورزی تا افق 1405از مصرف فعلی خود 15 میلیارد مترمکعب کم خواهد کرد که فرصت مناسبی برای بخش آب است.

سخنگوی صنعت آب از تلاش برای احداث حوضچه‌های نگهدارنده آب‌های روان به‌عنوان راهکار دیگر نام برد و خاطرنشان ساخت: در شمال کشور با احداث حوضچه و جمع‌آوری آب‌های بهنگام نسبت به تأمین آب کشاورزی اقدام می‌شود.

وی ادامه داد: با این حوضچه‌ها آب پشت سد سفیدرود و سایر سدها نیز به مصرف کشاورزی در ارتفاعات و شرب می‌رسد. قاسم‌زاده گفت: برای جنوب کشور نیز سدهای ساحلی پیش‌بینی‌شده تا قبل از ورود آب به دریا ذخیره‌سازی شود و به‌این‌ترتیب هزینه‌های شیرین‌کردن آب دریا را نیز به حداقل می‌رسد.

سخنگوی صنعت آب در مورد وضعیت فعلی سدهای تهران نیز گفت: این سدها  اکنون 10 درصد پرشدگی دارند و نسبت به پارسال با کاهش 21 درصدی حجم آب روبرو شده‌اند، این در حالی است که میزان مصرف همچنان بالاست؛ بنابراین توصیه می‌شود مدیریت مصرف جدی‌تر گرفته شود.

قاسم‌زاده ادامه داد:مجموع بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری به 37 میلیمتر رسیده است که در مقایسه با دوره بلندمدت با کاهش 24درصدی روبروست و عمده این کاهش بارش مربوط به مهر و آبان است.

وی ادامه داد: بارش‌های این مدت اما نسبت به مدت مشابه پارسال با 10 درصد رشد همراه شده که وضعیت بهتری را رقم می‌زند.

سخنگوی صنعت آب خاطرنشان کرد: استان سیستان و بلوچستان دراین‌بین با کاهش 90 درصدی بارش مقام نخست را دارد و استان‌های تهران، البرز، همدان، قم، سمنان، قزوین، کرمانشاه و آذربایجان شرقی50درصد کاهش بارندگی نسبت به پارسال دارند.

قاسم زاده همچنین  تعرفه‌های فعلی را برای بازداشتن از مصرف بی‌رویه مناسب ندانست و تصریح کرد: امسال برنامه‌ای برای افزایش تعرفه‌ها نداریم.

وی اضافه کرد: اکنون تعیین تعرفه‌ها برای سال آینده در دست اقدام است که تلاش می‌شود افزایش داشته باشد.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: امسال باهدف تشویق مشترکان به مصرف کمتر پاداش در نظر گرفته شده است که مصوبه هیئت دولت را گرفته است.

این مقام مسئول گفت: براین‌اساس مشترکانی که از ابتدای آبان‌ماه امسال مصرف خود را نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داده باشند مشمول دریافت این پاداش خواهند شد.

قاسم‌زاده  همچنین اظهار کرد: مشترکانی هم که در ردیف الگوی بالاتر از الگوی مجاز بوده‌اند اگر به زیر الگو آمده باشند هم مشمول دریافت پاداش خواهند شد.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

اگر پول داشته باشید سرمایه گذاری در کدامیک را ترجیح می دهید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : شورای جهانی طلا اعلام کرده که قیمت‌های رکورد طلا، بازیافت فلزات گرانبها را به بالاترین سطح…

اخبار سلامت

سینما در سینما