ایران، جامانده از قافله انرژی های پاک/ یک وعده دولتی دیگر با چالش های فراوان

اقتصاد 100- به طور متوسط در جهان ظرفیت نیروگاهی که از انرژی‌های تجدیدپذیر تامین می‌شود، 30 درصد است که در برخی کشورها این عدد نیز به 80درصد نیز می‌رسد اما در ایران تجدیدپذیرها تنها یک درصد ظرفیت نیروگاهی کشور را در بر گرفته اند.

ایران، جامانده از قافله انرژی های پاک/ یک وعده دولتی دیگر با چالش های فراوان

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد 100، چندی پیش وزیر نیرو از تلاش برای افزایش 35 هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق نیروگاه‌ها خبر داد که 10 هزار مگاوات آن از محل انرژی‌های تجدیدپذیر خواهد بود.

وی با بیان اینکه دولت کنونی ایران برنامه‌ای چهار ساله برای افزایش 10 هزار مگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر داشته، خاطرنشان‌کرد: بازار توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران، با اتکا به قابلیت بالای منابع انرژی‌های تجدیدپذیر اعم از خورشیدی، بادی، زیست‌توده و زمین گرمایی، از طریق امکان عقد قراردادهای بلندمدت با نرخ‌های تشویقی، بازار بسیار جذابی برای سرمایه‌گذاران است.

طبق بررسی‌های انجام شده امکان تامین 140 هزار مگاوات برق از تجدیدپذیرها وجود دارد که از این میزان 100 هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های خورشیدی و 40 هزار مگاوات مربوط به نیروگاه‌های بادی می‌شود. اما متاسفانه هنوز به رقم هزار  مگاوات نیروگاه نصب شده نیز نرسیده‌ایم.

 رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران نیز یک سال پیش وعده داده بود که 10 هزار مگاوات نیروگاه جدید در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک سرمایه‌گذاران بخش خصوصی ساخته می‌شود. «محمود کمانی» افزود: این میزان نیروگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در بازه زمانی چهار ساله ساخته خواهد شد.

این وعده ها بارها تکرار شده اند و اکنون نیز آمارها نشان می دهد که کل ظرفیت تولید برق تجدیدپذیر کشور چیزی در حدودو 980 مگاوات است. در این راستا دولت رقم یاد شده را رقمی افزایشی یاد کرده است، اما در این بین باید توجه داشت که رقم سهم تجدیدپذیرها در آذرماه سال 1400 حدود 900 مگاوات بوده است.

افزایش 80 مگاواتی در طول یک سال، بیشتر به یک شوخی شباهت دارد، اما محافل خبری دولتی موضوع افزایش را بدون تفاوت آماری بیان می کنند. حال باید دید آن 10 هزار مگاوات وعده ای که دولتمردان برای انرژی های تجدیدپذیر می دهند، چقدر ممکن خواهد بود؛ آن هم در شرایطی که بیش از یک سال از زمان وعده گذشته است.

انتهای پیام

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی سکه را در نوسان نگه داشته و چشم‌ها را به تحولات بازار…

اخبار سلامت

سینما در سینما