فرار بزرگ میلیاردها از نروژ

تلاش دولت نروژ برای جلوگیری از مهاجرت ثروتمندان

اقتصاد100- نروژ در بحبوحه گزارش هایی مبنی بر نقل مکان بیشتر میلیاردرهای این کشور به خارج از کشور یا تصمیم به ترک، قوانین سخت گیرانه تری را برای اعمال مالیات بر این مهاجران وضع می‌کند.

تلاش دولت نروژ برای جلوگیری از مهاجرت ثروتمندان

به گزارش گروه اقتصاد کلان و انرژی اقتصاد100 به نقل از بلومبرگ، احزاب حاکم «کارگر» و «میانه» با شریک ائتلافی خود یعنی حزب چپ «سوسالیست» به توافق رسیدند که محدودیت زمانی پنج ساله برای مالیات خروج از کشور بر روی سودهای تحقق نیافته سهام (دارایی‌هایی که هنوز فروخته نشده‌اند) و سایر دارایی‌ها لغو ‌شود و قوانین «برای انتقال دارایی به اعضای نزدیک خانواده ساکن خارج از کشور» با فوریت تمدید ‌شوند.

دولت متمایل به چپ نروژ از زمانی که سال گذشته به قدرت رسیده است، مالیات‌ها بر ثروتمندترین افراد نروژ را افزایش داده است، مشابه سیاست‌هایی که از زمان همه‌گیری در کشورهای دیگر از جمله اسپانیا و کلمبیا مطرح شده است. شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهند ثروتمندترین کشورهای شمال اروپا در حال برداشتن گام‌هایی برای اجتناب از مهاجرت بیشتر ثروتمندان هستند.

بتینا بانون از موسسه حقوقی ویرشهولم، در یک مصاحبه تلفنی به بلومبرگ گفت: «من افزایش قابل توجهی در درخواست های افراد ثروتمند برای مشاوره مهاجرت را تجربه کرده ام.» او با اشاره به افرادی که دارایی خالص آنها بیش از 1 میلیارد کرون نروژ (100 میلیون دلار) است، گفت: «تعداد میلیاردرهایی که قصد نقل مکان دارند نگران‌کننده است و تعداد افرادی که از پیش مهاجرت کرده‌اند افزایش یافته است.»

رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که چندین نروژی ثروتمند مانند بیورن دالی، قهرمان المپیک و جهان در اسکی صحرایی، از زمان تغییر دولت در سال 2021 نقل مکان کرده‌اند. روزنامه Dagens Naeringsliv در ماه سپتامبر گزارش داد، کیل اینگه روکه، چهارمین ثروتمند کشور بر اساس شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، به لوگانو در سوئیس نقل مکان کرده است.

دولت همچنین موظف خواهد شد تغییراتی را بررسی کند تا اطمینان حاصل شود که طبق توافق انجام شده، «درآمدهای تحقق نیافته در نروژ تا زمان مهاجرت مشمول مالیات می شوند.» در حالی که چپ سوسیالیست همچنین به دنبال افزایش مالیات بر ثروت دولتی و حذف هرگونه تخفیف در ارزش گذاری دارایی بود، در این توافق به چنین طرح هایی اشاره نشد. نروژ از معدود کشورهای اروپایی است که مالیات بر ثروت دارد.

اعضای ائتلاف حاکم بر سر افزایش نرخ مؤثر مالیات بر سود سهام و عایدی سرمایه سهام به 37.8 درصد توافق کرده بودند که نسبت به دو سال قبل 6 درصد افزایش خواهد داشت.

به گفته گوتورم شلدروپ، استاد دانشکده اقتصاد نروژ، گفت: «پانزده تا بیست سال پیش، هیچ‌کس در نروژ حتی نمی‌خواست توزیع درآمد و نابرابری را با بریتانیا مقایسه کند، زیرا تفاوت‌های فاحشی بین این دو کشور وجود داشت. اما مطالعات اخیر در مورد یک درصد ثروتمندترین ها نشان می دهد که نروژ و بریتانیا اساسا تا حدود زیادی برابر هستند. و احتمالا به همین دلیل است که دولت شرایط را سخت‌تر می‌کند.»

پایان پیام

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما