ایران چقدر زمین درجه یک دارد؟

کارشناس مسکن گفت: تنها یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار اراضی درجه یک در کشور داریم که باید این اراضی را برای کشاورزی حفظ کنیم.

ایران چقدر زمین درجه یک دارد؟

به گزارش اقتصاد100،برنامه تلویزیونی"بالاتر" به بررسی  اجرای طرح هادی روستاها با حضور  حجت ورمزیاری عضو هیئت علمی دانشگاه  تهران و  ولی نوری کارشناس  مسکن پرداخت.

در ابتدای این  برنامه حجت ورمزیاری عضو هیئت علمی دانشگاه تهران  با بیان اینکه طرح هادی روستایی باید به گونه ای اجرا شود که بتواند به اقتصاد روستا کمک کند  گفت: اما در حال حاضر  اجرای طرح هادی  نتوانسته است به این موضوع کمک چندانی کند.

او ادامه داد: در صورتی که  اجرای طرح های هادی  نتواند  زمینه ساز افزایش کیفیت زندگی و ماندگاری مردم در روستاها  شود مشکل  ساز خواهد بود  بنابراین اجرای این طرح در روستا ها باید اولویت بندی شود  تا به اقتصاد روستا کمک کند.

او بیان کرد: در حال حاضر طرح های هادی   باعث تغییر کاربری کشاورزی به مسکونی شده است و این در حالی است  که تنها   یک میلیون و۲۰۰ هزار هکتار زمین درجه یک داریم اراضی که هیچ محدودیتی  از لحاظ  تولید  محصول در این اراضی  وجود ندارد  در نتیجه ما باید  بتوانیم به خوبی این اراضی را حفظ کنیم.

ورمزیاری بیان کرد: دولت اعتبارات محدود  در اقتصاد روستایی دارد که  باید آن  اولویت بندی کند  در نتیجه  برای ماندگاری  اقتصاد روستا بایدطرح های  کالبدی  را مشخص کنیم.

این کارشناس مسکن بیان کرد: هم اکنون طرح های هادی  در بخش کالبدی   اجرا می شود  و تنها در قالب محدوده روستا انجام می شود.

وی با بیان اینکه  طرح هادی روستایی  تنها به تغییر شبکه معابر و بهسازی روستاها کمک می کند  افزود: اجرای طرح های هادی هیچ  نقشی در بهبود و نوسازی واحدهای مسکن روستایی ندارد  این در حالی است که باید این طرح ها به توسعه و نوسازی مسکن در کشور کمک کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از طرح های هادی روستایی باعث از بین رفتن جاذبه های گردشگری در روستاها شده است گفت: اجرای طرح های هادی باعث از بین رفتن   معماری واحدهای مسکونی روستایی شده و اقتصاد گردشگری روستا را تحت تاثیر قرار داده است.

در ادامه ولی نوری  کارشناس  دیگر مسکن گفت: در سال ۱۳۳۵،  ۷۰ درصد جمعیت در  روستاها بوده است و در سال ۸۵  تنها ۲۰ درصد  جمعیت روستا نشین شده است و این آمار ها هم نشان می دهد که همچنان عطش مهاجرت و شهرنشینی  از روستاها وجود دارد.

او گفت:  تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار طرح هادی دارند و اجرای این طرح نقش موثری در رونق اقتصادی روستا های کشور دارد.

او بیان کرد:  ۳۳ درصد از دست اندازی و تجاوز به اراضی و رودخانه ها توسط روستاییان انجام می شود بنابراین ضرورت اجرای یک طرح جامع که بتواند از این معضلات جلوگیری کند وجود دارد.

نوری بیان کرد: اجرای طرح هادی به اقتصاد سنتی روستاها کمک کرده  و بخشی از نوسازی  ساختمان ها در این حوزه صورت گرفته است.

وی افزود: نباید اجازه دهیم که  تغییر کاربری اراضی روستا، بر  گردن طرح هادی  بیفتد چراکه عوامل دیگر هم در این زمینه دخالت دارند.

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی می کنید در سال 1403 کدامیک از بازارهای زیر با نوسانات کمتر قیمتی روبرو شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما