درگفتگو با اقتصاد 100 تأکید شد؛

چرا بیکاران فارغ‌التحصیل را به صنعت راه نمی دهد؟

اقتصاد100- یک تحلیلگر مسائل اقتصادی می گوید: غفلت دولت در به کارگیری نیروهای فارغ التحصیل در بخش های مختلف تولید بیشترین آسیب را به بخش توسعه کشور وارد کرده تا جایی که این اهمال کاری باعث مهاجرت جوانان به کشورهای دیگر شده است.

چرا بیکاران فارغ‌التحصیل را به صنعت راه نمی دهد؟

به گزارش خبرنگار گروه کسب وکار اقتصاد 100؛ بر اساس گزارش دفتر مطالعات رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ؛ بررسی نقشه پراکندگی بیکاران فارغ‌التحصیل زیر 40 سال در ایران هم نشان می‌دهد که تهران کانون اصلی این جمعیت است. در مجموع 254 هزار و 445 نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زیر 40 سال بیکار در سال 1395 در این استان زندگی می‌کنند.

البته دراین  گزارش طرحی برای اشتغال این دسته از بیکاران پیشنهادشده  که درس‌خوانده‌های بیکار می‌توانند از طریق آموزش و تدریس به دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل در دوران کرونا کسب درآمد کنند. این گزارش ادعا می‌کند این امر در بهترین حالت می‌تواند شرایط اشتغال موقت 35 هزار نفر از آنها را بعد از یک دوره آموزشی و با دستمزد ماهانه 2 میلیون تومان تضمین کند.

در همین رابطه سهراب هاشمی کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با اقتصاد 100 می گوید: در حال حاضر بر اساس اعلام  مرکز رسمی آمار، تورم به 50درصد رسیده است البته وضعیت اقتصادی جامعه بیانگر نرخ تورم بالاتر از 70درصد را نشان می دهد.

وی تصریح داشت : حالا با توجه به نرخ تورم رسمی ، چطور یک فارغ لتحصیل دانشگاهی زیر 40 سال می تواند بادستمزد ماهانه 2 میلیون تومان در این جامعه زندگی کند؟!

به گفته این کارشناس اقتصادی؛ در حال حاضر نرخ فقر در حال گذر از مرز 18 میلیون تومان است و در این شرایط جوانان با حقوق 2 میلیون تومانی حتی نمی توانند از حداقل ترین زندگی برخوردار باشند. 

این تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه این نوع طرح ها به غیر از ایجاد تنش در جامعه نتیجه  دیگری ندارد گفت: بخش تولید کشور نیاز به نیروی فعال و جوان دارد چرا وزارت کار اقدامی برای توسعه بخش تولید کشور با توجه به افزایش نرخ بیکاران تحصیل کرده ندارد.

هاشمی تأکید داشت: اگر متولیان هدفی جزء رونق اقتصاد و افزایش اشتغال در کشور ندارند بهتر است با تغییر در سیاست ها و رویکرد های سیاسی – اقتصادی خود به دنبال تحول در بخش توسعه صنایع خُرد و متوسط باشند که در پی این اقدام جوانان جویای کار را جذب و با درآمدی منطقی وضعیت جمعیت بیکاران را سامان دهد.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: صنایع کشور نیاز به نیروهای کارآمد، تحصیل کرده جهت توسعه و افزایش تولید محصولات و کالاهای ملی دارد اما متأسفانه با ارائه آمارها و پیشنهادهای غیر اصولی مسیر حرکت و به کارگیری ظرفیت ها در بخش توسعه اقتصادی گرفته می شود.

هاشمی با تأکید بر اینکه عدم به کارگیری نیروهای متخصص و کارآزموده بیکاردر حوزه های مختلف تولید از سوی دولت، آسیب جدی به صنعت کشور وارد کرده است، گفت: همین بی توجهی ها و غفلت ها باعث مهاجرت جوانان جویای کاربه سایر کشورها شده که در چند سال آینده نه چندان دور تبعات این فرارها می تواند اقتصاد کشور را به نابودی بکشاند.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما