قلب پراید به سهند سایپا جوش خورد! / با دوگاز بیشتر پراید به بازار خودرو بازگشت

اقتصاد100-موتور M13 همان موتور پراید است که با ایجاد تغییراتی بر روی آن موتور M15 به وجود آمد و حالا سایپا موتور M15GSI را برای محصولات جدید اطلس و سهند معرفی کرده است که در مقایسه با موتور M15 تنها ۲ اسب بخار توان و ۷ نیوتن متر گشتاور بیش تر تولید می کند.

قلب پراید به سهند سایپا جوش خورد! / با دوگاز بیشتر پراید به بازار خودرو بازگشت

به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100، سال 1384 علت عدم پیگیری توسعه محصولات سایپا را از یکی از مدیران ارشد این شرکت پیگیری کردم که ایشان در پاسخ به این سوال گفتند؛ زمانی که بازار خودرو کشور کشش فروش خودرو پراید دارد دیگر نیاز به صرف هزینه برای ساخت موتور و یا طراحی خودرو جدید نیست.

ایشان این موضوع را در شرایطی بیان کردند که درآمد سایپا از فروش خودرو بسیار بالا بود. در سال های بعد هم همین نگاه مدیرتی در سایپا ادامه داشت و این شرکت تا به امروز مرکزی برای تحقیق و توسعه محصولات خود ایجاد نکرده است.

در زمانی هم که برجام به امضا رسیده و شرکت های اروپایی به کشور بازگشتند مدیران وقت سایپا از این فرصت برای استفاده از تکنولوژی برتر ساخت موتور اروپایی و داخلی سازی آن استفاده نکردند و معتقد بودند زمانی که شرکت مانند برلیانس، موتور در اختیار ما قرار می دهد دیگر نیاز به موتور ساخت داخل نداریم. این مدیران حتی برای موتور شاهین نیز روی شرکت برلیانس حساب کرده بود که با شروع تحریم ها و خروج این شرکت چینی از ایران، سایپا برای تهیه پیشرانه محصولات جدید خود با مشکل مواجه شد و دوباره به موتور M13  پراید بازگشت.

article_637972010735755365_thumb_960_542

در این شرایط سایپا و مگا موتور همچنان با هزینه های بالا به دنبال تغییرات در موتور M13 پراید برای محصولات جدید خود هستند و قرار است تولید موتور M15 به طور کامل متوقف شود و موتور M15GSI جای آن را در محصولات سایپا بگیرد.

موتور M15 را می توان نسخه ارتقایافته موتور M13 دانست. موتور M13 همان موتور پراید است که با ایجاد تغییراتی بر روی آن حجمش حدود ۲۰۰ سی سی بیش تر شد و موتور M15 به وجود آمد. حجم دقیق این موتور ۱۴۹۷ سی سی است و می تواند ۸۷ اسب بخار توان و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. اولین بار از این موتور برای تیبا استفاده شد و هم اکنون شاهد به کارگیری آن تقریباً بر روی تمام محصولات سایپا هستیم.

4eah9j49ijo772m5plyf

در دو سال اخیر اما شاهد ارتقای موتور M15 و پرخوران شدن آن توسط توربوشارژر بودیم. این موتور M15TC نام دارد و می تواند توان ۱۱۰ اسب بخار و گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر را تولید کند. از این موتور تنها برای شاهین استفاده می شود و تاکنون شاهد به کارگیری آن بر روی دیگر محصولات سایپا نبوده ایم.

 زمان دقیقی برای تغییر موتورهای محصولات سایپا مشخص نشده است، اما به گفته آن ها احتمالاً از سال بعد تولید موتور M15 به کلی متوقف می شود و موتور M15GSI جایگزین آن خواهد شد. از آن جایی که، پیشرانه سهند و اطلس نیز موتور M15GSI است و زمان عرضه آن سال ۱۴۰۲ خواهد بود، می توان گفت به احتمال زیاد، موتور M15GSI قرار است سال بعد به تولید انبوه برسد و از آن برای برخی محصولات سایپا استفاده شود.

Screenshot 2022-11-14 094124

تغییرات نسبت به موتور تیبا

خروجی دود موتور ام15جی‌اس‌آی نسبت به ام15 قدیمی متفاوت و از نوع استیل (هدرز) است. همچنین سرسیلندر این پیشرانه ارتقایافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه‌زنی هم در این نسخه با تغییراتی همراه بوده است.

رینگ‌های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به نسخه قدیمی تقویت شده‌اند و می‌توانند عملکرد بهتری را در طولانی‌مدت از خود نشان دهند. از دیگر تغییرات اعمال‌شده برای این پیشرانه، استفاده از دریچه گاز برقی به‌صورت استاندارد است. پیش از این پیشرانه، تنها در نسخه‌های اتوماتیک ساینا و کوییک دارای دریچه گاز برقی بود، اما هم‌اکنون شاهین، ساینا اس و کوییک اس مجهز به دریچه گاز برقی هستند.

علاوه بر این موارد، یکی از اصلی‌ترین تغییرات M15GSI، تجهیز آن به سامانه VVT یا همان زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است. همچنین در این موتور بالانسر شفت بهبودیافته‌ای نسبت به نسخه قدیمی استفاده شده است. 

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما