شکست پروژه واردات خودرو؛

آیا واردات خودرو نیز انحصاری می‌شود؟ / باز هم پای فرانسوی ها در میان است!

اقتصاد 100: انتقال تکنولوژی، داشتن خدمات پس از فروش و ارائه برنامه تولید داخل از جمله قیود واردات خودرو از سوی وزارت صمت است که در عمل بسیاری از فعالان حوزه واردات را از دور خارج می کند به صورتی که از حدود 300 شرکتی که تا امروز برای واردات خودرواعلام آمادگی کرده بودند، تنهای 2 شرکت برای واردت خود تایید شده اند.

آیا واردات خودرو نیز انحصاری می‌شود؟ / باز هم پای فرانسوی ها در میان است!

به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100، پس از کش‌وقوس‌های فراوان بالاخره طرح آزادسازی واردات خودرو با هدف ثبات بازار و افزایش قدرت انتخاب مردم برای خودرو اقتصادی به تصویب رسید؛ اما قیود قانونی، اجرایی و آیین‌نامه این طرح که به صورت رسمی اعلام شده است، شرایطی را ایجاده کرده که بسیاری از خودروسازان و فعالان بخش صنعت خودرو امکان واردت آن را نخواهند داشت.

وزیر صمت در تازه ترین اظهارات خود در رابطه با واردات خودرو اعلام کرده است، زمانی که خودرویی وارد می شود باید در مقابلش انتقال فناوری انجام گیرد و افرادی که شرایط را دارا هستند، می تواند مجوز واردات خودرو داشته باشد.

انتقال تکنولوژی، داشتن خدمات پس از فروش و برنامه برای تولید داخل از جمله قیودی هستند که در عمل بسیاری از فعالان حوزه واردات را از دور خارج کرده است.  به صورتی که از حدود 300 شرکتی که برای واردات خودرو اعلام آمادگی کرده بودند تا به امروز تنهای 2 شرکت مورد تایید صمت قرار گرفته‌اند و هنوز اسامی از این 2 شرکت هم اعلام نشده است.

اما با توجه به چراغ سبز وزارت صمت برای  واردات خودرو توسط 2 شرکت ایران خودرو و سایپا و با توجه به اینکه تنها این 2خودروساز زیرساخت های لازم برای پاس کردن شرایط چندگانه واردات خودرو را دارا هستند و بر اساس اظهارنظر‌های فعالان صنعت خودرو به نظر می رسد، این 2شرکت همان 2خودروساز بزرگ داخلی باشند و با توجه به عملکرد این شرکت ها و نحوه عرضه و قیمت گذاریشان هم باید منتظر باشیم تا واردت خودرو نیز گرفتار انحصار شود.

مدیران ایران خودرو و ساپیا نیز پیش از اینکه آیین نامه واردات تصویب شود در حاشیه نمایشگاه های خودرو که در ماه های گذشته در شهرهای مختلف کشور برگزار شد با اعلام آمادگی برای واردات خودرو خبر از مذاکره با خودروسازان خارجی برای واردات و انتقال فن آوری به کشور دادند و حتی مدیرعامل ساپیا از تصمیم این شرکت برای واردات 2خودرو سیتروئن c3 و رنو مگان به واسطه شراکت آنها با طرف فرانسوی در شرکت سایپا سیتروئن خبر داده بود.

دستورالعمل تنظیم شده از سوی وزارت صمت برای واردت خودرو مشخصاً محدودیت‌هایی برای ورود بخش خصوصی صنعت خودرو و واردکنندگان ایجاد خواهد کرد و با این شرایط تعداد محدودی از شرکت های مونتاژکار خودرو چینی نیز به این لیست اضافه خواهند شد و در این شرایط و بر اساس پیش بینی های کارشناسان خودرو طرح واردات خودرو و اهداف آن شکست خواهد خورد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با واردات خودرو خارجی دست دوم موافقید؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصلاح قیمت‌ها در بازار طلا و سکه طبیعی بود از…

اخبار سلامت

سینما در سینما