بابک وفایی: واردات هم کمکی نکرد

بن بست در بازار خودرو / تحلیل کارشناسی از دلیل ارزان نشدن خودرو

اقتصاد 100 - در حالی که مدتهاست مسئولین وعده درمانی و خبردرمانی را برای کاهش تب در بازار خودرو را در پیش گرفته اند به نظر بابک وفایی از کارشناسان بازار خودرو هیچ اتفاق جدی در این بازار نخواهد افتاد و کسانی که منتظر کاهش قیمت ها با واردات خودرو هستند چیزی عایدشان نخواهد شد.

 بن بست در بازار خودرو / تحلیل کارشناسی از دلیل ارزان نشدن خودرو

بابک وفایی در تشریح وضعیت بازار خودرو می گوید: کل واردات خودرو 241 دستگاه بوده که بخشی از آن هم آمبولانس است، و به این ترتیب واردات خودرو به کشور طی فصل بهار امسال صفر بوده در حالی که در دوران وزیر قبلی صمت، فاطمی امین وعده واردات تعداد نجومی خودرو به کشور داده می شد.

وی می افزاید: در سال گذشته به دلیل کاهش قیمت ریال شاهد افزایش شدید قیمت خودرو در کشور بودیم. اعدادی که در بازار مبنای معامله قرار گرفت، اعدادی غیر قابل توجیه بود. خودرو کراس آور چینی با قیمت دلار 50 هزار تومان هم به قیمتی بالای 60 هزار دلار رسید در حالی که همین خودرو در بازار جهانی حداکثر17 تا 18 هزار دلار بود. درعمل قیمت 60 هزار دلاری که برای این مدل خودروی چینی در ایران پرداخت می شد در بازار جهانی ارزش یک کراس آور محصول کارخانه بنز بود.

این کارشناس خودرو تاکید کرد:خبر درمانی دولت به اینجا رسید که وعده واردات بیست هزار دستگاه خودرو در سه ماهه پایان سال گذشته مطرح شد و برای امسال هم وعده واردات یکصد هزار دستگاه خودرو داده شد.

وی گفت: آمارهای گمرک نشان میدهد در زمستان سال گذشته که هیچ خودرویی وارد نشده است سه ماهه نخست امسال هم که در ابتدای همین مطلب به واردات 241 دستگاه اشاره شد که در عمل می توان نتیجه گرفت هنوز خبری از واردات خودرو نشده. اما آیا می توان امیدوار بود که وارداتی صورت می گیرد به چند دلیل می توان گفت واردات خودرو به اندازه های وعده شده ممکن نیست. از جمله کمبود منابع ارزی کشور در شرایطی که نیازهای ضروری تری مانند دارو به ارز نیاز دارند و از طرف دیگر وارد کنندگانی که توان واردات را دارند در این سالهای رکود یا در زندانند و یا از بازار خودرو خارج شده اند.

بابک وفایی گفت: در مورد واردات خودروهای دست دوم هم همان سناریویی را شاهد هستیم که در مورد واردات خودروهای صفر کیلومتر اتفاق افتاده است. برای کسانی که امیدوار هستند که به زودی خودروهای دست دوم به بازار وارد می شوند و قیمت ها منطقی تر می شود هم توضیح باید داد که چندان به این اتفاق امیدوار نباشند. صادقانه بگوییم که هیچ اولویتی برای واردات خودرو به خصوص دست دوم در کشور وجود ندارد. البته اخبار پشت پرده گویای این است که برای واردات خیلی از برندهای خارجی بیش از آنچه در رسانه ها منعکس شده، صورت گرفته و حتی نهایی شده است و احتمال واردات آنها به زودی وجود دارد ولی این واردت بسیار محدود بوده و اگر اثری در بازار داشته باشند این اثر محدود به کاهش تب خودروهای وارداتی است و هیچ تاثیری بر بازار خودرهای داخلی و کلان بازار خودروی کشور نخواهد داشت.

وی اشاره دارد، حتی همه موانع برسر مطرح واردات خودرو برطرف هم بشود اصل مشکل ما برای واردات خودرو تامین ارز است. نکته اساسی هم اینجاست که به هیچ وجه دولت تمایلی استفاده منابع غیر بانک مرکزی برای واردت خودرو ندارد و در مقابل هر نوع وارداتی که با ارزهایی که مرجع آنها در اختیار بانک مرکزی نیست مانع تراشی می شود.

وفایی به عنوان جمع بندی گفت: اینکه تصور کنید بازار خودرو به شرایط اوایل دهه 90 بازگردد حداقل در سال جاری غیر ممکن است، روزهایی که واردات خودرو به کشور با تعداد زیادی انجام می شد. همچنین افزایش قیمت خودروهایی که در آن زمان وارد شده هم نباید باعث شود که تصور کنیم این خودروها لوکس هستند، اینها خودروهای معمولی هستند و در شرایطی که قیمت آنها منطقی بود توسط مردم عادی خریداری شده اند. در عمل هیچ اتفاق جدی در بازار خودرو نخواهد افتاد و اگر شاهد تغییری هم باشیم مطمئن باشید ناشی از اتفاقات خارج از کنترل مسئولین خواهد بود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

پیش بینی شما از قیمت خودرو در هفته های پیش‌رو چیست؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما