همزمانی شروع ثبت سفارش واردات خودرو و استیضاح وزیر صمت!

اقتصاد100-نکته قابل توجه در ماجرای واردات خودرو این است که آغاز ثبت درخواست درست روزی آغاز شده است که فردای آن وزیر صمت توسط نمایندگان مجلس استیضاح خواهد شد.

همزمانی شروع ثبت سفارش واردات خودرو و استیضاح وزیر صمت!

به گزارش گروه کسب و کار اقتصاد 100، سرانجام پس از مدت ها گمانه زنی با انتشار اسامی ۱۲ شرکت واجد شرایط و اعلام برخیبرندهای وارداتی، ثبت سفارش به طور دقیق تر درخواست ثبت سفارش خودرو آغاز شده است. آن گونه که سامانه جامع تجارت اعلام کرده است، واردکنندگان برای این که بتوانند از مصوبه هیئت وزیران برای واردت استفاده کنند دریافت شناسه کالا و تأییدیه خدمات پس از فروش اجباری است. بنابراین متقاضیان می بایست در ابتدا شناسه خودرو را از طریق سامانه شناسه کالا اخذ کرده و سپس برای تأیید نمایندگی رسمی، به دفتر خدمات فنی و مهندسی، نگهداری و تعمیر مراجعه کنند. پس از دریافت تأییدیه از آن دفتر برای تأیید سیستم خدمات پس از فروش به دفتر صنایع خودرو مراجعه نمایند.

حال به نظر می رسد که این امکان برای متقاضیان واردات خودرو فراهم شده است و آن ها پس طی مراحل ذکرشده می توانند برای واردات خودروی مدنظر تا سقف ۲۰ هزار یورر اقدام کنند.

بر اساس گفته های سخنگوی وزارت صمت، تاکنون ۱۲ شرکت ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، سایپا سیتروئن، بهمن موتور، کرمان موتور، آرین موتور، فردا موتورز، مکث موتور، ایرتویا، معین خودرو و دیار خودرو توانسته اند شرایط واردات را فراهم و مجوز واردات را اخذ کنند. همچنین آن گونه که وزارت صمت اعلام کرده است واردات خودرو از میان برندهای کره‌ای، ژاپنی و اروپایی انجام خواهد شد و خودروهایی مانند هیوندا اکسنت، هیوندا i10، میتسوبیشی میراژ، انگان CS35، ام جی ۳ و ام جی ۶، سیتروئن C3 و همچنین محصولی از شرکت فولکس واگن (سئات) در فهرست خودروهایی هستند که قرار است به کشور وارد شوند که این خودروها در محدوده قیمت حدود ۱۰ هزار یورو قرار دارند.

ضمن این که براساس ضوابط جدید واردات خودرو، فروش خودروهای وارداتی صرفاً از طریق بورس کالا انجام خواهد شد و امکان ثبت سفارش خودرو از محل مصوبه مذکور صرفاً با انتخاب نوع ارز یورو امکان پذیر خواهد بود، یعنی مبنا یورو خواهد بود.

ضمن این که، برای خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو تعرفه ۱۰درصد در نظر گرفته شده است. قیمت پایه نیز براساس قیمت جهانی و با در نظر گرفتن سود متعارف تعیین و قیمت نهایی در بورس کالا کشف خواهد شد. همچنین مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمت نهایی پس از کسر سود واردکننده به خزانه دولت واریز خواهد شد.

همچنین براساس اعلام دولت ارز مورد نیاز برای واردات خودرو نیز توسط بانک مرکزی تأمین شده است و نگرانی در این خصوص وجود ندارد. موضوع تأمین از موانع اصلی واردات خودرو در سالیان گذشته بوده است.

نکته قابل توجه در ماجرای واردات این است که آغاز ثبت درخواست درست روزی آغاز شده است که فردای آن وزیر صمت توسط نمایندگان مجلس استیضاح خواهد شد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما