اقتصاد 100 گزارش می دهد؛

دوستی خاله خرسه به سبک پوتین / سهم بازار فولاد ایران را روس ها بلعیدند

اقتصاد 100- صادرات فولاد ایران به رغم روند افزایشی تولید کاهش داشته است. فعالان این صنعت هشدار داده‌اند رقبا از جمله روسیه در حال گرفتن جایگاه ایران در بازارهای صادراتی است. اما اصلی‌ترین دلایل کاهش صادرات فولاد ایران چیست؟

دوستی خاله خرسه به سبک پوتین / سهم بازار فولاد  ایران را روس ها بلعیدند

به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار اقتصاد 100، وضع عوارض بر صادرات فولاد از سوی دولت و بالاتر بودن قیمت ایران در بازارهای جهانی، روند کاهشی صادرات فولاد را تشدید کرده است. فعالان این صنعت همچنین نسبت به مشکلات تولید و شکل‌گیری روند دلالی در زنجیره فولاد هشدار داده‌اند.

در چهار ماه نخست 1401، مجموع صادرات فولاد ایران (فولاد خام و محصولات فولادی)،  ۳‌میلیون و ۱۱۱‌هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش ۱۶‌درصدی داشت. بر اساس آمار گمرک، در این مدت، 900‌ هزار تن صادرات محصولات فولادی صورت گرفته که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش 23‌ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که روند تولید فولاد در کشور با وجود کاهش تولید در جهان، افرایشی بوده است.

رضا شهرستانی، فعال صنعت فولاد در گفت و گو با اقتصاد 100، با بیان اینکه سیاست‌های دولت از جمله وضع عوارض سنگین یک شبه صادراتی، تبعات زیادی برای تولید و صادرات فولاد دارد، گفت: وضع عوارض بر صادرات فولاد خام و محصولات فولادی از سوی دولت توجیه اقتصادی صادرات برای واحدها را از بین برده است و همین موضوع از اصلی‌ترین دلایل روند کاهشی صادرات فولاد است.

رضا شهرستانی

بی‌اعتباری در بازارهای صادراتی

شهرستانی با بیان اینکه این روال علاوه بر کاهش صادرات باعث شده ایران در بازارهای صادراتی بی‌اعتبار شود، گفت: مشتری‌مداری در بازارهای صادراتی اهمیت زیادی دارد؛ از همین رو حتی اگر تعرفه‌های صادراتی هم اصلاح شود، مشتری خارجی چندان تمایلی ندارد با کشوری کار کند که سیاست مشخصی ندارد و بی‌ثبات است؛ چرا که این کشورها هم تعهداتی نسبت به مشتریان و صنایع پایین دستی خود دارند. بنابراین تغییرات یک شبه و مدام سیاست‌ها بیش از همه منجر به بی‌اعتمادی و بی‌اعتباری کشور در بازارهای صادراتی می‌شود که به راحتی قابل بازگشت نیست.

این فعال صنعت فولاد اضافه کرد: روسیه در حال دادن تخفیف‌های سنگین روی محصولات در بازارهای جهانی است و گرفتن جایگاه ایران در بازار فولاد و انرژی است. این یک واقعیت است که تا زمانی که شرایط ایران بی‌ثبات است، تحریم وجود دارد و مسئله برجام حل نشده است، شرکای تجاری را از دست خواهیم داد.

شهرستانی ادامه داد: در حال حاضر اقتصاد جهانی در رکود است و قیمت‌ها افت پیدا کرده است. اما تولید در کشور ما با هزینه بالا انجام می‌شود و مشکلاتی همچون قطع برق و گاز صنایع به ویژه در صنایع فولادی و هزینه‌های سرسام‌آور دیگر باعث شده تولید برای واحدها پرهزینه باشد.

ایجاد روند دلالی در زنجیره فولاد

این فعال صنعت فولاد همچنین نسبت به تشدید روند دلالی در بازار فولاد ایران هشدار می‌دهد: دولت به واسطه یک اقدام غلط دلال بازی را به کل زنجیره فولاد برگرداند. در حال حاضر به غیر از تولیدکنندگان، دلالان امکان خرید فولاد به صورت اعتباری در بورس کالا را دارند و در واقع به دلالی فولاد مجوز داده شده است. این در حالی است که کارخانه‌دار و تولیدکننده به واسطه فروشی که انجام می‌دهند دلار و ارز را برمی‌گرداند اما دلال و حتی تاجر چنین وابستگی ندارد. بنابراین این اقدام دولت عواقب و تبعات زیادی دارد.

شهرستانی اضافه کرد: این روند دلالی را ما در کل زنجیره فولاد می‌بینیم و به عبارتی با قیمت بازی می‌شود. این در حالی است که شرکت‌های تولیدی معضل نقدینگی دارند و این روال تولید را تهدید می‌کند. تولیدکننده مجبور است مواد اولیه را از دلال با قیمت بالاتر خریداری کند، در نتیجه هزینه تولید افزایش پیدا می‌کند و قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده افزایش می‌یابد.

روند تولید افزایشی است

گزارش انجمن جهانی فولاد از میزان تولید نزدیک به 64 کشور در جهان نشان می‌دهد در سپتامبر سال جاری میلادی 151.7 میلیون تن فولاد تولید شده که نسبت به عملکرد این کشورها در ماه مشابه سال گذشته، 3.7 درصد رشد را نشان می دهد.

ایران  در بین 10 تولیدکننده بزرگ فولاد در جهان، ایران در سپتامبر سال 2022 در جایگاه دهم قرار گرفته است. این گزارش می‌گوید تولید فولاد ایران در 9 ماه گذشته از سال جاری میلادی 9.8 درصد رشد کرده است.، این در حالی است که تولیدکننده‌های بزرگ فولاد، تولید فولاد خود را کاهش داده‌داند.

رضا شهرستانی در مورد دلایل روند افزایشی تولید ایران در شرایط رکود بازارهای جهانی می‌گوید: ما همچنان نسبت به چشم‌انداز 1404 عقب هستیم. چشم‌انداز تولید برای 1404، 50 میلیون تن است و در سال 1401، باید 38 میلیون تن تولید داشته باشیم. در سال 1400، باید 34 میلیون تن فولاد تولید می‌کردیم اما میزان تولید 27 میلیون تن بود و تولید به میزان 7 میلیون تن عقب افتاد. سال 99 اما هدفگذاری 30 میلیون تن تولید انجام شد.  بنابراین میزان تولید اگرچه نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده است اما همچنان از برنامه عقب هستیم.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما