امسال مردم قدرت خرید مسکن را پیدا می کنند؟+ بشنوید

اقتصاد 100 - بازار مسکن سال پرفراز و نشیبی را در ۱۴۰۱ سپری کرد و هم‌اکنون مطابق معمول در ایام نوروز ۱۴۰۲ در رکود به سر می‌برد. فعالان این بازار معتقدند که متغیرهایی سیاسی و اقتصادی از اردیبهشت ماه می‌تواند سمت و سوی قیمت املاک را مشخص کند.

امسال مردم قدرت خرید مسکن را پیدا می کنند؟+ بشنوید

بازار مسکن در سال گذشته تحت تاثیر برخی عوامل همچون روابط بین‌الملل، اصلاح نظام یارانه‌ای، نوسانات نرخ ارز، قیمت نهاده‌های ساختمانی و نرخ ساخت در سال ۱۴۰۱، نوساناتی را سپری کرد.

اواخر پارسال قیمت مسکن در تهران با رشد ۶۶ درصد طی یک سال به متری ۵۲ میلیون تومان رسید. این در حالی است که سه ماهه پایانی سال به دلیل انتظارات تورمی، معاملات مسکن رونق گرفت؛ معاملاتی که عمدتا از نوع تبدیل یا سرمایه‌گذاری بود.

این روزها دفاتر مشاور املاک در تعطیلات نوروزی به سر می‌برند و تعداد بنگاههای املاک فعال در سطح شهر بسیار اندک هستند. البته اگر کسی قصد خرید و فروش مسکن داشته باشد می‌تواند به دفاتر املاک مراجعه کند. کد رهگیری نیز ارایه می‌شود. اما عموما مردم در تعطیلات، تفریحات و مهمانی‌های نوروزی به سر می‌برند و بازار مسکن کساد است.

بر اساس گزارش‌های میدانی در اولین روزهای سال ۱۴۰۲ قیمتها نیز تغییر چندانی نسبت به اسفندماه نداشته است. در این گزارش وضعیت بازار مسکن در سال گذشته، متغیرهای اثرگذار بر آن و پیش‌بینی قیمت ملک در سال پیش را بررسی کرده ایم.

حجم فایل صوتی:14.38M | مدت زمان فایل صوتی :00:15:40
منبع : ایسنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز