تاکید وزیر بر عدم کمبود کالاهای اساسی نگران کننده است؟

اقتصاد 100 - دولت سیزدهم طی یک سال اخیر با وجود اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها، توانست بازار کالاهای اساسی را با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته از محل تولید داخل و واردات بدون هیچ کمبودی تامین کند.

تاکید وزیر بر عدم کمبود کالاهای اساسی نگران کننده است؟

قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم به دلیل کمبود برخی کالاهای اساسی، فروشگاه از اجناس خالی و یا کمبود وجود داشت و مردم ساعت‌ها در صف‌های طولانی رای خرید می‌ایستادند تا بتوانند کالاهای اساسی مورد نیاز خود را تامین کنند، اما دولت سیزدهم توانست با برنامه‌ریزی و تدبیر این مشکل را حل کند.

بر اساس این گزارش، از اسفندماه ۱۴۰۰ و بعد از جنگ اوکراین و روسیه، نوسان و افزایش جهانی قیمت کالاها رخ داد و بحران غذایی در دنیا شروع شد به طوری که کشورها دچار ضعف و کمبود شدند تا جایی که قیمت برخی کالاهای اساسی و نهاده‌های تولید شامل ذرت، کنجاله سویا و جو تا ۱۲۰ درصد در دنیا افزایش یافت، اما ایران در همین زمان و در اردیبهشت ماه سال گذشته، اجرای طرح مردمی‌ سازی یارانه‌ها را انجام داد که یک اصلاح بزرگ اقتصادی بود؛ به طوری که هیچ صف و کمبودی برای کالاها در کشور رخ نداد و همه این موارد به برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی دولت سیزدهم و تلاش کشاورزان برمی‌گردد.

اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها علاوه بر جلوگیری از قاچاق کالاهای اساسی موجب شد تا مصرف در کشور واقعی شود، زیرا هر ساله بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی به صورت قاچاق از مرزها خارج می‌شد.

بنابراین اکنون با گذشت ۱۰ ماه از اجرای طرح مردمی سازی یارانه‌ها و آزادسازی نرخ ارز، تمامی کالاهای اساسی موردنیاز مردم از جمله گندم، آرد، برنج، روغن، شکر، گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ و حتی نهاده‌های مورد نیاز تولیدات کشاورزی نیز تامین است و هیچ کمبودی در بازار سراسر کشور مشاهده نمی‌شود؛ به طوری که گوشت مرغ و تخم مرغ مورد نیاز کشور تامین است و در اکثر مواقع این محصولات با قیمت‌هایی زیر نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود.

دولت تنها در بخش تامین گوشت قرمز طی هفته‌های اخیر با اندکی کمبود روبرو شد که موجب افزایش قیمت‌ها در بازار شد البته وزارت جهاد کشاورزی با ورود و عرضه کوشت تنظیم بازاری و با خرید حمایتی از تولیدکنندگان داخلی و همچنین واردات گوشت قرمز و وفور آن در بازار توانست این مسئله را تا حد ممکن مرتفع کند و همچنان در حال تنظیم بازار گوشت است تا قیمت‌ها کاهشی شود.

دولت سیزدهم به منظور تنظیم بازار کالاهای اساسی از ابتدای فعالیت خود با ایجاد گشت‌های نظارتی و تشدید کنترل و نظارت بر بازار تلاش در حمایت از مصرف‌کنندگان نیز داشته است که این امر اکنون نیز ادامه دارد.

سید جواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی در بهمن ماه سال گذشته با اشاره به تنظیم بازار محصولات کشاورزی در ماه‌های منتهی به پایان سال گفت: خوشبختانه با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات صورت گرفته هیچ‌گونه کمبودی در تأمین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم وجود ندارد.

وی افزود: در همین راستا بازار محصولات کشاورزی اعم از محصولات پروتئینی، لبنی، حبوبات، غلات، سبزی و صیفی‌جات و میوه به صورت روزانه در حال رصد و کنترل است.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: کشاورزی ایران دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر است به همین دلیل نیازمند تحول و جهش اساسی در این بخش هستیم.

ساداتی نژاد گفت: اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی، کشاورزی قراردادی، صدور سند برای اراضی کشاورزی، توسعه دیپلماسی غذایی و افزایش سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و دانش‌بنیان سازی، زمینه‌های تحول و رشد این بخش را فراهم می‌کند.

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز