چرا دولت هر روز نان مردم را می شمارد؟

مشاور وزیر اقتصاد گفت: هم اکنون روزانه ۱۱ میلیون تراکنش خرید نان در کشور ثبت می‌شود و پیش بینی می‌کنیم تا ماه آینده تخلفات این بخش از بین برود.

چرا دولت هر روز نان مردم را می شمارد؟

به گزارش اقتصاد100 به نقل از صدا و سیما روز گذشته برنامه میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت یارانه آرد و نان با حضور  جلال، مشاور وزیر امور اقتصاد و دارایی پرداخت.

سوال: آخرین وضعیت یارانه آرد را توضیح دهید؟

جلال: دولت تصمیم گرفت در موضوع نان که یک موضوع راهبردی است با رویکرد متفاوتی مدیریت را انجام دهد‌. ما الگویی را در دستور کار قرار دادیم تا بتوانیم از هدر رفت آرد مورد نیاز مردم جلوگیری کنیم. برآورد ما این بود که حداقل  ۱۵ درصد مصارف گندم افزایش پیدا خواهد کرد‌.

امروز افزایش ۱۵ درصدی گندم اتفاق نیفتاده است و ما توانستیم مدیریت را رقم بزنیم. 

برآورد ها نشان می‌داد که هدر رفت آرد به دلیل مصارف آرد وجود دارد‌. ما چرخه خرید آرد را در سامانه های مختلف در اختیار داشتیم. اکنون فاز جدید طرح آغاز شده است. هر نانوا پانزده درصد قیمت نان را دریافت می‌کرد که اکنون سی درصد قیمت نان را دریافت می‌کند.

در نانوایی ها کاهش ساعت فعالیت مشاهده می شد و ساعت مصوب را رعایت نمی‌کردند. یک رویکرد هوشمندانه و عادلانه در دوره جدید رقم خورده است. نانوایی که حقوق مشتریان را رعایت می‌کند دسترسی اش به آرد رایانه ای بیشتر خواهد بود. یک کار کارشناسی حوزه نان توسط سازمان حمایت اتفاق افتاد.

سوال:  مبلغ کمک هزینه چگونه خواهد بود؟

جلال:کمک هزینه معادل ۳۰ درصد تراکنش های ثبت شده با نرخ مصوب استان ها تعیین و این مبلغ پرداخت می شود. قیمت نان در استان ها تفاوت جزیی دارد. ما در مرحله جدید گام های مختلفی مثل شناور سازی یارانه آرد را خواهیم داشت. ایده های جدیدی وجود دارد که بعد از پیاده سازی خدمتتان اعلام خواهد شد.

ایده های جدیدی در پر کردن خلاء نانوایان وجود دارد. ما برای تمامی مراحل زمانی مشخص را در نظر می‌گیریم و پیش‌بینی ما این است که پنج تا شش ماه زمان نیاز است که بلوغ طرح اتفاق بیفتد.

ساعت فعالیت نانوایان مبتنی به داده های سامانه تا ده درصد افزایش پیدا کرده است‌. اثر بخشی مراحل جدید طرح آغاز شده است. ما زیر ساختی را فراهم کردیم که دستگاه های مختلف بتوانند گزارش بازرسی خود را ثبت کنند. 

سوال: درباره مشاهدات میدانی خود بفرمایید؟

فلاح نژاد خبرنگار: برخی نانوایان هنوز تخلفات خود را ادامه می‌دهند یا کارت خوان را به دلایلی مختلفی قرار نمی‌دهد یا هنوز به فروش نرخ آزاد ادامه می‌دهند.‌

سوال: چرا هنوز تخلفات ادامه دارد؟

جلال: مهم ترین دلیل  گران کردن نان از طریق  کسانی صورت می گیرد که می‌دانند این موضوع به نفعشان نیست. ما پیش بینی می‌کنیم تا ماه آینده تخلفات از بین برود. ما اکنون روزانه یازده میلیون تراکنش خرید نان داریم. حدود شش درصد نانوایان انگیزه نداشتند که اکنون به این طرح اضافه شده اند.

در بسیاری از تخلفات اگر ثبت تجریبات مردم را داشته باشیم از اتفاقات ناگوار پیشگیری می‌شود و هیچ تنبیهی برای آن قشری که تخلف انجام می‌دهند بالا تر از این نیست که ما تشویق ها را شامل آن نانوایان متعهد خواهیم کرد. داده های ما نشان می‌دهد که بعد از این مرحله نانوایان استفاده هوشمند خود را آغاز کرده اند. 

سوال: خرید اینترنتی چگونه است؟

جلال: فروشندگان با ثبت نام در این سامانه و ثبت سیستمی اطلاعات می‌توانند از ظرفیت این سیستم استفاده کنند. برنامه ما این است که در سال جدید دو هدف دیگر طرح را محقق کنیم. آزاد سازی قیمت نان در دستور کار دولت قرار ندارد‌.

سوال: فروش نان سنتی چگونه خواهد بود؟

جلال: این امکان در سوپر مارکت ها و... ادامه خواهد داشت اما با این تفاوت که باید در دستگاه وارد شود. طی یک فرایند آموزش داده شده بعد از ثبت نام بدون محدودیت امکان تامین نان را خواهند داشت. 

سوال: صدور مجوز دچار چه تغییراتی شده است؟

جلال : نانوا با ثبت عملکرد درست و فروش نان بیشتر امکان دسترسی خود به آرد رایانه ای فراهم می‌کند. بنا بر رشد جمعیت و تشخیص مدیران در استان ها صدور مجوز می‌تواند به راحتی اتفاق بیفتد. در نقطه شروع با ارائه یک تضمین فروش آرد انجام می‌شود. فرایند شروع مجوز با استان های مربوطه است. حجم خرید بر پایه استان ها در اختیار استان دار ها و فرماندار ها قرار دارد. تصمیم گیری ها دقیق تر و داده محور تر خواهد بود. اگر قصه شناور سازی یارانه ها پیاده سازی شود بسیاری از نانوایانی که محدود شده بودند می توانند از این اشکال عبور کنند. 

این طرح یک رویکرد داده محور را برای اولین بار در کشور برای مدیریت یک کالای رایانه ای را مدیریت کرد و توانست با همکاری مردم پیاده سازی کند و امیدواریم که به زودی بتوانیم نتایج آن را به مردم ارائه دهیم.

وبگردی

ارسال نظر

 
.
باز