آمارهای ضد و نقیض نهضت ملی مسکن / زمین به اندازه کافی تامین شد؟

اقتصاد 100 - 19 ماه قبل در موسم انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، تمام نامزد‌ها تأکید ویژه‌ای بر ساخت مسکن داشتند اما سید ابراهیم رئیسی تنها نامزدی بود که عدد ۴ میلیون را برای ساخت مسکن اعلام کرد. این یعنی به طور متوسط باید سالانه یک میلیون واحد مسکونی در دولت سیزدهم ساخته شود که شواهد گویای آن است که گام بلندی در این زمینه برداشته نشده است.

آمارهای ضد و نقیض نهضت ملی مسکن / زمین به اندازه کافی تامین شد؟

بررسی‌‎ها نشان می‌دهد که مهم‌ترین گام برای ساخت مسکن، تامین زمین است. زمین بیشترین سهم را در قیمت تمام شده هر خانه دارد. با توجه به آمار، تأمین زمین در ایران نباید آنچنان سخت باشد.

ابوالفضل نوروزی، مدیرکل دفتر مسکن وزارت راه و شهرسازی، ۲۳ دی ماه در گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: «در حال حاضر مناطق مسکونی ما، کمتر از یک درصد زمین‌های کشور را شامل می‌شود.»

با وجود اهمیت طرح نهضت ملی مسکن و ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار متقاضی واجد شرایط، آمار درستی از پیشرفت و زمین‌های آماده شده برای این طرح اعلام نمی¬شود.

۲۰ بهمن ماه، محسن منصوری، سرپرست نهاد ریاست جمهوری و معاون اجرایی رییس جمهور از تأمین زمین برای ساخت ۴ میلیون مسکن خبر داده بود.
این در حالی است که در ۱۲ دی ماه، محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، آمار دیگری را اعلام کرده بود به گفته وی
زمین مورد نیاز برای ساخت ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی آماده است.
در همین روز، مهرداد پذرپاش وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه نشست با اعضاء کمیسیون عمران آمار متفاوتی نسبت به آمار‌های معاون اول و معاون اجرایی رییس جمهور مطرح کرد. به گفته وی بیش از ۲۴ هزار هکتار زمین برای ساخت ۱ میلیون مسکن آماده است.
داستان آمار‌های ضد و نقیض به همین جا ختم نمی‌شود؛ سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن، ارسلان مالکی، ۱۷ اسفند ماه با حضور در برنامه صف اول، درباره وضعیت تأمین زمین برای طرح نهضت ملی مسکن گفت: «تا کنون ۲۸ هزار هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی به طرح نهضت ملی مسکن الحاق شده است. ۲۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی متعلق به وزارت راه و شهرسازی نیز در مراحل الحاق به شهر قرار دارند.»
بقیه زمین‌های شناسایی شده، در مراحل اداری برای ثبت قرار دارد است و مشخص نیست که این مراحل تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند. این در حالی است که پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۱، از تحصیل بیش از ۷۱ هزار هکتار زمین، داخل محدوده و حریم شهر‌ها خبر داده بود.
با گذشت مدت زیادی از شروع به کار دولت سیزدهم و ابلاغ ماموریت ساخت مسکن به وزارت راه و شهرسازی همچنان مشخص نیست که متولی اعلام آمار دقیق و رسمی در بخش نهضت ملی چه شخص یا نهادی است.

منبع : خبرگزاری دانشجو

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما