امسال بازار مصالح اجازه افزایش قیمت به تولیدکنندگان نمی دهد؟

اقتصاد 100 - سال گذشته برخی از کارخانه‌ها به بهانه‌های مختلف اقدام به افزایش قیمت و یا کاهش عرضه مصالح ساختمانی به بازار کرده بودند که زمینه‌ساز رشد قیمت مسکن شد، اما در سال جدید دولت با اقدامات حمایتی و افزایش میزان تولید، سعی خواهد کرد تا آرامش را در این بازار حاکم کند.

امسال بازار مصالح اجازه افزایش قیمت به تولیدکنندگان نمی دهد؟

در چند ماه اخیر همزمان با قطعی برق بسیاری از صنایع بزرگ در کشور شاهد کمبود عرضه  و نوسان قیمت در مصالح ساختمانی از جمله سیمان، میلگرد و فولاد  بودیم اما افزایش عرضه این مصالح ساختمانی در چند وقت اخیر  باعث شده که  حجم ساخت وساز در کشور افزایش یابد.

براساس این گزارش در چند وقت اخیر شاهد افزایش قیمت‌ها و همچنین میزان عرضه مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد در کشور بودیم، صنایعی که بخش عمده ساخت مسکن را در برمی‌گیرند. این در حالی بود که مسئولان وزارت نیرو اعلام کرده بودند برق این صنایع تنها در برخی از ساعات قطع شده و با هماهنگی‌های صورت گرفته بخشی از این قطعی‌ها در سایر ساعات روز و ایام تعطیلی جبران شده است.

بازار مصالح ساختمانی به ثبات رسیده است

این موارد خود بهانه جدیدی برای افزایش قیمت مصالح ساختمانی و در نتیجه افزایش قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی در کشور شد. به تازگی امید قالیباف سخنگوی وزرات صمت اعلام کرد که مشکل کمبود مصالح ساختمانی در بازار برطرف شده و در حال حاضر هیچ قطعی برقی در صنایع ساختمانی و همچنین معدنی نداریم؛ بنابراین با افزایش میزان تولید کارخانه‌ها میزان عرضه هم در بازار افزایش یافته که همین امر خود باعث ساماندهی بازار خواهد شد.

در همین رابطه ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان با بیان اینکه عرضه سیمان و فولاد در بورس و قطع شدن برق کارخانه‌ها بهانه‌ای شده است که قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان افزایش یابد و نرخ آن به صورت فله به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان برسد، گفت: با کند شدن روند قطعی برق کارخانه‌ها هم اکنون قیمت مصالح ساختمانی به ویژه سیمان کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته که به طور قطع این کاهش قیمت در بازار مسکن و همچنین قیمت تمام شده ساخت مسکن اثرگذار خواهد بود.

او می‌گوید: بخش عمده‌ای از قیمت مسکن را زمین و مصالح ساختمانی دربرمی‌گیرد بنابراین افزایش قیمت مصالح ساختمانی در این مدت خود زمینه‌ساز رشد چشم‌گیر قیمت مسکن در این مدت شده است.

رهبر گفت: عرضه مصالح ساختمانی در بورس برای شفافیت هیچ اثری در کنترل قیمت‌ها ندارد و این اقدام خود تنها بهانه‌ای برای رشد دوباره قیمت‌ها در این بازار می‌شود؛ بنابراین دولت باید برای بهبود وضعیت  بازار مصالح ساختمانی در سال جدید اقدامات لازم برای عرضه آن را در دستور کار خود قرار دهد و بتواند با راه‌اندازی کارت مصالح ساختمانی، بازار  ساخت وساز را کنترل کند.

همچنین آقای فرشید پورحاجت گفت:‌ قیمت فولاد در یک ماه گذشته با نوساناتی روبرو شد، اما با تثبیت قیمت‌ها به طور قطع قیمت‌ مصالح ساختمانی روند کاهشی پیدا خواهند کرد.

به گفته دبیر انجمن انبوه‌سازان مسکن کشور، با حمایت دولت از ساخت و سازها و همچنین کنترل قیمت‌ها و نظارت بر روند  دستمزد مشاغل، شاهد بهبود این بازار در آینده خواهیم بود.

او می‌گوید: حمایت  از سازندگان داخلی و همچنین ایجاد کارت مصالح ساختمانی شاید راهکاری برای بهبود وضعیت بازار مسکن در آینده باشد.

براساس این گزارش کنترل بازار مسکن به ویژه قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی، در گرو کنترل مصالح ساختمانی به ویژه سیمان و فولاد است؛ درصورتی که دولت بتواند دلالان و سوداگران را از این بازار خارج کند بازار مسکن می‌تواند رنگ آرامش را در سال جدید به خود ببنید.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز