گلریزان 90 هزار میلیارد تومانی صمت برای صنعت خودرو

پیش فروش 900 هزار دستگاه خودروی داخلی توسط وزارت صمت انجام شد، و گلریزان 90 هزار میلیارد تومانی وزارت صمت برای صنعت خودرو به نتیجه رسید، ولی آیا اشتهای این صنعت سیری پذیر است؟

گلریزان 90 هزار میلیارد تومانی صمت برای صنعت خودرو

در حالی که ابتدای بهمن اعلام شده بود زیان انباشته صنعت خودروی ایران به رقمی معادل 82 هزار میلیارد تومان رسیده است. امروز و پس از سه روز تلاش رسانه ای و مداوم وزارت صمت مبلغی معادل 90 هزار میلیارد تومان در سامانه یکپارچه فروش برای عرضه 900 هزار دستگاه خودروی تولید داخل جمع آوری شد.

این رقم اگر حتی امروز به حساب صنعت خودرو واریز نشود به زودی وارد این صنعت خواهد شد به عبارت ساده تر بازهم صنعت خودرو موفق شد خود را از مهلکه فروپاشی نجات دهد.

گلریزان وزارت صمت اما در شرایطی صورت گرفته که از هم اکنون زمزمه افزایش قیمت خودرو از هر سو به گوش می رسد.

همان افزایش بین 30 تا 70 درصدی انتظاری که در قیمت کارخانه مطرح شده، معاون وزیر در یک برنامه تلویزیونی آنرا علنی کرده، در نهایت وزارت صمت آنرا تکذیب و به گردن شورای رقابت انداخته است.

جالب اینکه شورای رقابت هم در این نمایش با برعهده گرفتن نقش پلیس طرفدار مصرف کننده عنوان می کند که هنوز تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ نشده و مردم را در یک تعلیق داستانی به سمت خرید از سامانه یکپارچه هل می دهد. در حالی که عنوان می شود میزان تولید خودرو در سال آینده معادل 1.6 میلیون دستگاه خواهد بود و انتظار منطقی این است که شاهد کاهش قیمت ها در بازار و کارخانه باشیم، ولی به نظر می رسد سناریو چیز دیگری است، راستی چه خبر از استیضاح وزیر صمت؟ به نظر در این فاصله تب آنهم فروکش کرده است و خدا عالم است چرا.

به هر شکل باید به مدیران ومسئولین وزارت صمت و صنعت خودرو تبریک گفت که طی یک سناریو جذاب موفق به جبران زیان انباشته سالهای گذشته خود از جیب مردم شدند و بازهم متهم غایب را مواخذه کردند، یعنی قیمت گذاری غیر کارشناسی که موجب این زیان شده ولی هیچ کس نامی از آن ناکارشناسان نبرده و حتی برخوردی هم با ایشان نمی کند.

در این میان حیرت انگیز است که برنامه واردات خودروی مرغوب برای طبقه متوسط به فراموشی سپرده شده و کسی دیگر از خودروی وارداتی ارزان صحبت نمی کند. حتی دیگر کسی از خودروی ارزان داخلی هم حرفی نمی زند.

البته تا اینجای ماجرا را هم حتی می توان بازهم نادیده گرفت، به شرط آنکه چند نکته روشن شود. آیا این پایان ماجرای تولید بی کیفیت و انباشت زیان در صنعت خودرو به نفع گروههای خاص است؟ آیا افزایش تولید صنعت خودرو به ارتقاء کیفیت خودرو و منطقی شدن قیمت منتهی خواهد شد؟ آیا دو سال بعد دوباره صحبت از زیان انباشته صنعت خودرو نخواهیم کرد؟ آیا دوباره صحبت از گرانفروشی، مافیای دلالی و... در این بازار نخواهد شد؟

امیدوارم که پاسخ درست به همه سئوالات بالا منفی باشد.

وبگردی

ارسال نظر

 
  • محمد ارسالی در

    عوامل دو شرکت ایرانی خودرو با عملکرد بسیار دقیق و با پیش بینی قیمت ها و بازار تمام راه های خرید خودرو را به دو شرکت ایرانخودرو وسایپا با قیمت سرسام اور محدود کرده واردات خودرو بسیار گران قیمت هم در انحصار این دوشرکت است پول مردم هم با وعده واردات وتحویل خودرو دپو شده است تولید خودرو به میزان یک ملیون ونیم فقط وعده است . بهترین راه حل برای شکستن این روند واردات خودرو با قیمت پایین است و ورود خودرو های با سن 10 الی 15 سال برند های معروف جهانی مانند تویوتا هیوندا و اودی و فورد و شورلت و رنو و چانگان و چرئ و جک و.... با تعرفه کم تا ده درصد درصد به ازای هر نفر ایرانی چاره کار است .

  • ناشناس ارسالی در

    باسلام ازاینکه سازمان حمایت ویکپارچه تخصیص خودرو رابرعهده گرفته است جای تشکر دارد وباید نظارت کامل برایران خودرو ونمایندگی های فروش داشته باشد وبربازار هم باید نظارت کند ودرخصوص افزایش نرخ کارخانه نباید از 50درصد بیشتر باشد پسر اینجانب 20 مرتبه درقرعه کشی ایران خودرو شرکت نمود وبرنده نشد ولی در سامانه یکپارچه شرکت کرد ودراولین مرتبه برنده شد.خودم در سال 90 دریکی از نمایندگی ها ی ایران خودرو پژو405 اس ال ایکس ثبت نام کردم باواریزی مبلغ 14/500/000هزار تومان وفیش دریافت نمودم ولی وجه به حساب ایران خودرو واریز نشده بود.به هرحال پولمان را پس گرفتیم وآن نمایندگی هم باشکایت مردم به خاطر تخلفات بسته شد .درسال 97 به یکی دیگر از نمایندگی های ایران خودرو مراجعه وبرای خرید پژوپارس بامدل کلاس 15 و85/000000میلیون تومان واریز کردم باتحویل 6 ماهه ولی رییس آن نمایندگی فیش واریز وجه نداد وگفت خودم فیش واریز برایت می آورم ولی مشکوک شدم ویک برگ چک 100000000میلیون تومانی ازاو گرفتم وبه زحمت آن چک وصول شد وشکایت هم نکردم ولی بعلت تخلفات زیاد آن نمایندگی هم بسته شد.واقعا مردم بااعتماد به تابلوی نمایندگی ایران خودرو دیگر ازچه راهی باید اعتماد کنند زیان انباشته به خاطر همین تخلفات ودست داشتن برخی عناصر ناپاک می باشد درحالی که خیلی از این پرسنل هم کادر اداری وهم کادر فنی خدوم وزحمت کش میباشند.

.
باز