قزوین چه خبر است؟|نگرانی از افزایش عرضه مواد غذایی تقلبی در رستوران‌ها

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین گفت: این روزها شاهد افزایش گزارش‌ها درباره تقلب در کیفیت مواد غذایی و خوراکی در اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌ها بودیم.

قزوین چه خبر است؟|نگرانی از افزایش عرضه مواد غذایی تقلبی در رستوران‌ها

به گزارش اقتصاد100 به نقل از تسنیم از قزوین، علیرضا حسن‌پور امروز در نشست ستاد تنظیم بازار کالاهای اساسی استان قزوین که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد، با اشاره به آمار پرونده‌های تعزیرات در بهمن‌ماه جاری اظهار داشت: در بهمن‌ماه در مجموع 486 فقره پرونده تخلف تعزیراتی تشکیل دادیم که 483 پرونده مختومه شده است و متخلفان حوزه توزیع کالاهای اساسی بیش از 140 میلیارد ریال جریمه شدند.

وی با بیان اینکه بیشترین پرونده تخلفات تعزیراتی در حوزه نان و گوشت قرمز تشکیل شده، اضافه کرد: عمده تخلفات گران‌فروشی، عدم درج قیمت، عدم رعایت مقررات صنفی و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بوده است.

حسن‌پور از اجرای 2 طرح ویژه برای تنظیم بازار دارو و گوشت قرمز در بهمن‌ماه خبر داد و گفت: در حوزه داروخانه‌ها 12 گروه بازرسی تشکیل داده و 105 فقره بازرسی از داروخانه‌ها داشتیم که 22 فقره تخلف شناسایی و به پرونده آنها رسیدگی شد. در رابطه با قصابی‌ها 6 گروه گشت مشترک داشتیم که بعد از 28 مورد بازرسی 19 پرونده تشکیل دادیم که قصابان متخلف 850 میلیون تومان جریمه شدند. 7 قصابی را پلمب کرده و یا پلاکارد تخلف برای آنها نصب کردیم.

مدیرکل تعزیرات حکومتی از اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز و ماه رمضان از 14 اسفندماه خبر داد و افزود: این طرح تا پایان عیدسعید فطر ادامه خواهد داشت که سازمان صمت و جهاد کشاورزی همکار ما در اجرای این طرح نظارتی هستند. مایحتاج عمومی به ویژه خواروبار، محصولات پروتئینی، شیرینی‌جات، پوشاک و کیف‌وکفش در حوزه نظارت این طرح هستند.

اعضای متخلف هیئت رئیسه اتحادیه‌های صنفی با مجازات سنگین‌تری روبه‌رو می‌شوند

حسن‌پور با اشاره به موضوع نظارت بر بازار گوشت قرمز ادامه داد: از آنجایی که اتحادیه متصدی و مسئول نظارت، برنامه‌ریزی و اجرای مقررات صنفی را در حوزه کاری خود محسوب می‌شوند، هر جا که لازم به بازرسی میدانی سازمان تعزیرات باشد، نظارت و بازرسی را از واحدهای صنفی متعلق به هیئت رئیسه اتحادیه‌های صنفی آغاز می‌کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین بازرسی‌ها را ابتدای از هیئت رئیسه اتحادیه‌ها شروع می‌کنیم و بعد سراغ سایر واحدهای صنفی می‌رویم و اگر تخلفی از اعضای هیئت رئیسه اتحادیه‌ها ببینیم، قطعاً مجازات سنگین‌تری برای آنها در نظر می‌گیریم. چون نظارت بر بازار جزو وظایف ذاتی هیئت رئیسه اتحادیه‌های صنفی است و در راستای ترک فعل با آنها برخورد بازدارنده‌ای خواهیم داشت.

حسن‌پور با اشاره به وضعیت نظارت بر بازار شب عید تصریح کرد: با توجه به خواستی که مردم از ما دارند، حداکثر مجازات برای متخلفان صنفی اعمال می‌شود و در این حوزه با تضییع‌کنندگان حقوق مردم مماشات نمی‌کنیم.

وی یادآور شد: طی این روزها شاهد افزایش گزارش‌ها درباره تقلب در کیفیت مواد غذایی و خوراکی در اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌ها بودیم و باید دانشگاه علوم پزشکی باید به وظیفه خود عمل کرده و طرح نظارت بر کیفیت مواد غذایی را اجرا کند.

قیمت گوشت تعیین‌شده از سوی اتاق اصناف قانونی نیست

معاون اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استاندار قزوین هم در این جلسه با تأکید بر برخورد جدی با گران‌فروشان گوشت قرمز در استان قزوین گفت: کسی که گوشت قرمز را بیشتر از قیمت تعیین‌شده و مصوب عرضه می‌کند، باید جریمه شود و گران‌فروشی گوشت قرمز در روزهای پیش رو جزو خط قرمزهای ما در ستاد تنظیم بازار است.

علی رحمانی اضافه کرد: ناظر اولیه بر بازار گوشت قرمز باید اتاق اصناف باشد. اینکه قیمت گوشت قرمز استان قزوین از استان‌های همجوار و از متوسط نرخ کشوری بالاتر است، قابل چشم‌پوشی نیست و در این زمینه هیچ توجیهی را از اتحادیه‌ قصابان و اتاق اصناف استان قزوین نمی‌پذیریم.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد قیمت گوشت قرمز دوباره در استان قزوین دستخوش تغییر شود، باید کار کارشناسی انجام شود و تا آن زمان فروش گوشت قرمز به قیمت تعیین‌شده الزامی است و تعزیرات هم موظف است که بر مبنای قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار با متخلفان این حوزه برخورد قانونی کند.

رحمانی یادآور شد: نامه‌ای که اتاق اصناف استان قزوین در این حوزه نوشته و قمیتی از سوی این نهاد تعیین شده، به هیچ‌وجه قانونی نبوده است و در حال حاضر قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار قیمت قانونی است. اگر قرار بر تغییراتی باشد، این تغییرات باید بعد از گزارش کارشناسی سازمان جهاد کشاورزی و بعد از تصویب ستاد تنظیم بازار اعمال شود.

قیمت گوشت وارداتی در استان قزوین مشخص شد

جانشین ریاست ستاد تنظیم بازار استان قزوین در ادامه صحبت‌هایش با تأکید بر لزوم احصای قیمت کارشناسی گوشت مرغ در استان قزوین گفت: در حوزه فروش مستقیم میوه و تره‌بار هم 2 میدان میوه‌ و تره‌بار جدید در شهر قزوین در نظر گرفته شده که اداره‌کل راه و شهرسازی هم زمین لازم برای احداث این میادین را تخصیص داده و شهرداری قزوین باید درباره روند ساخت این میادین در هفته آتی گزارش دهد.

رحمانی با اشاره به اختلاف قیمت بالای گوشت گرم وارداتی با گوشت گرم تولیدشده در استان قزوین افزود: قیمت گوشت گرم وارداتی در استان قزوین کیلویی 215 هزار تومان تعیین شده و کسی حق ندارد این گوشت‌های وارداتی را گران‌تر عرضه کند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما نبودن اطلاعات درست درباره قیمت اقلام مختلف است که اتاق اصناف و اتحادیه‌های صنفی باید اطلاع‌رسانی دقیق درباره قیمت مصوب را در همه گروه‌های کالایی داشته باشند.

 

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : مدیرکل استاندارد استان تهران از ادامه برخوردهای قانونی با فروشندگان مصنوعات طلا با عیار پایین…

اخبار سلامت

سینما در سینما