اقتصاد 100 گزارش می دهد؛

زنگ خطر کاهش موجودی انبارها/ نگرانی از کمبود در بازار افزایش یافت

اقتصاد 100- گزارش پژوهشکده پولی و بانکی از بررسی 280 شرکت بورسی که بیش از نیمی از تولید صنعتی کشور را تشکیل می دهد، بیانگر این است که تغییرات موجودی انبار در شهریور ماه امسال منفی 4.1 درصد برآورد شده است؛ اما تغییر موجودی انبارها به چه معناست و چه پیغامی برای اقتصاد دارد؟

زنگ خطر کاهش موجودی انبارها/ نگرانی از کمبود در بازار افزایش یافت

به گزارش خبرنگار گروه کسب و کار اقتصاد 100، بررسی 280 شرکت بورسی که بیش از نیمی از تولید صنعتی کشور را تشکیل می دهد، نشان می‌دهد تغییرات موجودی انبار در شهریور ماه امسال منفی 4.1 درصد برآورد شده است.

 منظور از تغییر در موجودی انبار ها تفاوت رشد تولید و فروش است. اگر رشد تولید بیشتر از رشد فروش باشد موجودی انبار در آن دوره افزایش یافته و اگر رشد تولید کمتر از رشد فروش باشد، موجودی انبار کاهش داشته است. اما کاهش موجودی انبارها نشان دهنده رونق تقاضاست یا بیانگر روند کاهشی تولید؟

تنگناهای موجود بر سر راه تولید، کاهش واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات و کالای واسطه‌ای، کمبود ارز و اختصاص نیافتن ارز برای واردات بسیاری از اقلام از جمله شرایطی هستند که می‌توانند منجر به کاهش تولید و کاهش موجودی انبارها باشد.

کارشناسان معتقدند کاهش موجودی انبارها بدون اینکه باعث رونق شده باشد و نشانگر افزایش تقاضا باشد زنگ خطری برای اقتصاد است و باعث افزایش ضربه‌پذیری اقتصاد می‌شود؛ از همین رو تامین مواد اولیه تولید، اقلام واسطه‌ای و... باید در اولویت سیاستگذاران باشد.

براساس گزارش پژوهشکده پولی و بانکی در برهه‌های زمانی که محدودیت تقاضا وجود دارد و ظرفیت مازاد تولید در بخش عرضه وجود دارد، روند رشد تولید و تغییرات موجودی انبار در خلاف جهت هم خواهد بود. به این معنی که تغییرات رشد تولید ریشه در تغییرات تقاضا دارد و به عنوان مثال تولیدکننده در مواجه با افزایش تقاضا از طریق کاهش موجودی انبار و افزایش رشد تولید واکنش نشان می‌دهد.

زمانی که شوکی منفی، بخش عرضه تولید و فروش را تحت تاثیر قرار دهد، در دوره‌های اولیه با وجود اینکه رشد تولید را کاهش می‌دهد، رشد فروش را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و همین امر باعث کاهش موجودی انبار محصولات نهایی می‌شود.

از این رو زمانی که کاهش رشد تولید با کاهش موجودی انبار همراه باشد، می‌توان گفت که شوک وارد شده از بخش عرضه است و عامل اصلی متوقف کننده رشد را باید از سمت عرضه جستجو کرد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

با تخصیص سهمیه بنزین به همه شهروندان بجای تخصیص به هر خودرو موافقید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما