حمیدرضا نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران:

وارداتی بودن ۷۰ درصد از اقلام کاغذ و مقوا

اقتصاد100- رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران گفت فرآیند واردات، توزیع و فروش کاغذ در بازار، یک فرآیند کنترل شده است، بنابراین انتساب اتهام احتکار و قاچاق به تجار کاغذ، جز آشفته کردن بازار، نتیجه‌ای نداشته است.

وارداتی بودن ۷۰ درصد از اقلام کاغذ و مقوا

به گزارش گروه کسب و کار؛ حمیدرضا نیکدل، رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران درباره افزایش اخیر قیمت و وضعیت بازار کاغذ بیان کرد: به دلیل تحریم ها و نوسانات قیمت ارز، امکان پیش بینی آینده بازار کاغذ وجود ندارد. البته این وضعیت در سایر بازارها نیز مشابه است. افزایش قیمت ها تابع همین شرایط است. در نظر داشته باشید که حدودا ۷۰ درصد از اقلام کاغذ و مقوایی که در بازار خرید و فروش می شود، وارادتی هستند؛ بنابراین مستقیما از افزایش نرخ ارز و البته افزایش قیمت های جهانی تاثیر می پذیرند.

نیکدل توضیح داد: شاید کاغذ و مقوا، از معدود کالاهایی باشد که امکان واردات آن به شکل قاچاق وجود ندارد و می توانم بگویم تقریبا ۱۰۰ درصد موجودی بازار از مسیر قانونی و با پرداخت هزینه های گمرک و به دست بنگاه های فروش می رسد. بنابراین بازار کاغذ و مقوا، یک بازار کنترل شده است و عوامل داخلی با توجه به حجم بالای مصرف و تناژهای سنگینی که وارد بازار می شود، نمی توانند چندان نقشی در بالا بردن قیمت ها داشته باشند.

وی با دفاع از کارنامه تجار قدیمی کاغذ، گفت: شاید در برخی موارد، تاجری بعد از وارد کردن کاغذ و محاسبه هزینه های مختلف، متوجه شود به دلیل نوسان نرخ ارز، قیمت بازار کمی پایین تر از قیمتی است که او به عنوان مال‎التجاره، سرمایه گذاری کرده است؛ بنابراین طبیعی است که محموله خود را تا زمانی که قیمت بازار به سطح مقبول برسد، انبار کند. به نظر من این احتکار نیست؛ خصوصا در شرایطی که همه چیز در مسیر قانونی پیش رفته و اطلاعات کامل از تاجر، نوع و میزان محموله وارداتی و حتی انباری که محموله در آن تخلیه شده، مشخص است.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران اضافه کرد: متاسفانه در سال های قبل شاهد برخوردهای ناصحیحی در این زمینه بودیم و اخباری مبنی بر دستگیری سلاطین کاغذ شنیده می شد که صدمات جدی به واردات کاغذ وارد کرد. مثلا از کشف انباری خبر می دادند که در آن ۵۰ یا ۱۰۰ تن کاغذ احتکار» شده بوده و که به نظر من این اقدامات، غیرکارشناسانه بود. دست اندرکاران حتی متوجه نبودند میزان محموله های مذکور در مقابل مصرف کاغذ سالانه کشور، اصلا به چشم نمی آیند و مصرف روزانه برخی از چاپخانه ها به تنهایی، بیشتر از حجم محموله هایی است که اعلام می کردند.

وی با اشاره به برخی پیگردهای قضایی در سال های گذشته گفت: در واقع سلطان کاغذی وجود ندارد و این رفتارها باعث شد برخی تجار باسابقه و خوشنام با مشکل روبه رو بشوند و عمدتا دیگر تمایلی به واردات کاغذ و مقوا نشان ندهند؛ چون احساس می کنند با آبروی آنها بازی شده است. آزرده خاطر شدن آنها صدمات زیادی را به این بازار وارد کرده و به نظر من بخشی از بی ثباتی قیمت ها و آشفتگی بازار نیز به عدم حضور تاجران سرشناس برمیگردد.

منبع : اتاق اصناف تهران

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما