مردم، گروگان خودروسازها / بلایی که سایپا بر سر مشتریان ساینا آورد

اقتصاد ۱۰۰- بدعهدی خودروسازان تمامی ندارد و متقاضیانی که از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو ثبت نام کرده اند، می گویند خودروسازان با تخطی از قرارداد اولیه و بدقولی ها آنها را در شرایط سخت و عجیبی قرار می دهند که اغلب خلاف قانون است و هیچ نهاد و سازمان نظارتی هم به فکر احقاق حقوق مردم در مقابل بی قانونی های خودروسازان نیست.

مردم، گروگان خودروسازها / بلایی که سایپا بر سر مشتریان ساینا آورد

یکی از مخاطبین  درخصوص مشکل خود نوشت: سلام، اسفند ماه سال 1401 در پیش فروش شرکت سایپا ویژه عید مبعث برای خرید ساینا اس دوگانه، تحویل 9 ماهه موعد تحویل دی 1402، ثبت نام و مبلغ 114 میلیون و 250 هزار تومان که در آن زمان بیش از 75 درصد مبلغ کل خودرو بود را پرداخت کردم.

وی در ادامه نوشت: متاسفانه این خودرو با تاخیر سه ماهه در تاریخ 9 اسفند 1402 به دستم رسید که عملا با نزدیک شدن به تحویل سال نو با افت مدل و کاهش قیمت مواجه شد.

این مخاطب تاکید کرد: شرکت سایپا هیچ جریمه ای بابت تاخیر در تحویل این خودرو پرداخت نکرد و فقط یک جریمه ناچیز یک ماهه به دلیل تاخیر در ارسال دعوتنامه به مبلغ یک میلیون و 240 هزار تومان بر روی دعوتنامه تکمیل وجه اعمال کرد. این در حالی است که جریمه تاخیر طبق بند قرار داد، 14 درصد سود مشارکت + 12 درصد جریمه تاخیر سالیانه است.

وی افزود: بعد از تحویل خودرو متوجه حذف آپشن های این خودرو با توجه به کاتالوگ زمان ثبت نام شدم که از مهمترین موارد می توان به حذف ریموت تاشو، نصب کیلومتر تیبایی به جای صفحه کیلومتر جدید و نداشتن کامپیوتر سفری، سنسور باران، شیر برقی گاز و سیستم ضد سرقت اشاره کرد که برای نصب سیستم ضد سرقت با اینکه در کاتالوگ این محصول قید شده بود، مبلغ 2 میلیون و 710 هزار تومان اضافه بر روی فاکتور این خودرو اعمال کرد.

این مخاطب گفت: با توجه به پرداخت مبلغ اولیه در زمان ثبت نام که 75 درصد مبلغ خودرو را شامل می شود و با توجه به مصوبه 473 شورای رقابت و افزایش 42 درصدی قیمت کارخانه ی این محصول در سال جدید این درصد افزایش باید به آورده دوم پرداختی این محصول اعمال می شد که نه تنها سایپا سود مشارکت 14 درصدی من را حذف کرد، بلکه مصوبه 473 شورای رقابت را به هیج وجه به درستی برای مبلغ این خودرو اعمال نکرد و قیمت تمام شده این محصول را بر روی فاکتور 254 میلیون حساب کرد.

وی درخصوص محاسبه قیمت ساینا اس دوگانه برای پیش فروش 1401 با اجرای مصوبه 473 شورای رقابت نوشت: قیمت پایه ساینا اس دوگانه سوز در زمان پرداخت وجه اولیه 170 میلیون تومان و قیمت مبنا بر اساس افزایش 42 درصدی محصولات سایپا بر اساس قیمت های مصوبه 577 مورخ 15 فروردین 1402 محاسبه و در این فرمول قرار داده شده است. میزان پیش پرداخت 114 میلیون تومان وجه باقیمانده 56 میلیون تومان با درصد افزایش قیمت 42 درصد با اعمال افزایش 42 درصدی بر روی آورده دوم پرداختی، وجه باقیمانده به قیمت روز 80 میلیون تومان، قیمت پایه ساینا دوگانه برای پیش فروش 1401 با اعمال مصوبه 473 شورای رقابت 194 میلیون تومان با 13.5 درصد مالیات و هزینه های ثابت قانونی مثل بیمه و شماره گذاری و پست و ... قیمت کل نهایی ساینا دوگانه برای پیش فروش های 1401 224/850 میلیون تومان باید محاسبه می شد.

وی در آخر نوشت: در سالی که مقام معظم رهبری شعار آن را مهار تورم و رشد تولید خواندند، خواهشمندم به تخلفات این شرکت رسیدگی کنید و حقی را که از ما ضایع شده را از این شرکت بستانید.

رکنا آمادگی دارد تا پاسخ مسئولین سازمان های مرتبط و شرکت سایپا را در خصوص این مشکل شنیده و به اطلاع عموم برساند.

منبع: رکنا

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما تغییر تیم اقتصادی دولت، چه اندازه به بهبود معیشت مردم کمک می کند؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما