صندوق مختلط چیست؟ / کسب همزمان سود از بازارهای پول و سهام

همان‌طور در سلسه گزارش‌های گذشته توضیح داده شد یکی از بهترین و سودآورترین راه‌های سرمایه‌گذاری در بورس استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری است؛ این صندوق‌ها به سرمایه‌گذارانی که دانش و زمان کافی ندارند کمک می‌کند تا سرمایه‌گذاری مطلوب و سودآوری در بازار سرمایه داشته باشند.

صندوق مختلط چیست؟ / کسب همزمان سود از بازارهای پول و سهام

ده‌ها صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سهام وجود دارد که هر سرمایه‌گذار می‌تواند مطابق با نیاز خود در این صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کند.

یکی از این صندوق‌ها صندوق مختلط یا (balanced fund ) است که ترکیبی از سهام و حق تقدم با اوراق درآمد ثابت همانند سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت و سایر اوراق بدهی است.

می‌توان گفت که هر صندوق متناسب با سیاست‌های خود حداقل 40 تا 60 درصد در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کند و مابقی آن را در سپرده‌های بانکی، اوراق درآمد ثابت و سایر اوراق سرمایه‌گذاری می‌کند.

صندوق مختلط نسبت به صندوق درآمد ثابت ریسک بیشتری دارد و تلفیقی از دارایی‌های مختلف برای کسب سود بیشتر است؛ البته سود صندوق‌های مختلط هم در زمان بازدهی مثبت، نسبت به درآمد ثابت‌ها بیشتر است.

این صندوق در حد میانه است؛ یعنی افراد ریسک گریز و ریسک پذیر که انتظار سود متوسط نسبت به تورم و وضعیت بازار سهام را دارند به راحتی می‌توانند در این نوع صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

در حال حاضر بازدهی یک ساله اغلب صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط بین 50 تا 89 درصد است؛ این در حالی‌ست که بازدهی شاخص کل بورس در سالی که گذشت 43 درصد بود و این بدان معناست که بازدهی صندوق‌ها بیش از بازدهی شاخص کل بورس بوده است.

مزایا و معایب صندوق سرمایه‌گذاری مختلط

صندوق مختلط همانند سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری دارای نقدشوندگی بالا، بازدهی بیشتر و ریسک کمتر و زیان کمتر در دوران نزول (گاه زیان صفر) است و از مدیریت تخصصی به عنوان بالاترین و بهترین ویژگی صندوق‌ها بهره می‌برد.

سوددهی صندوق نیز بیش از سپرده بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت است اما نسبت به این دو ریسک بیشتری دارد.

البته به جز مزایا این صندوق معایبی هم دارد که شامل محدودیت خرید، عدم اطلاع از قیمت در لحظه و ریسک بالا در بخش سهامی صندوق است.

البته منظور از ریسک بالا در بخش سهامی این است که صندوق‌ها موظفند 40 تا 60 درصد سرمایه خود را در بخش سهام سرمایه‌گذاری کنند و اگر این نسبت و شیوه سرمایه‌گذاری درست نباشد دارندگان صندوق با زیان مواجه می‌شوند.

در نهایت باید گفت سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلط به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند که در مقایسه با بازارهای موازی و شاخص کل بازدهی و سود بیشتری داشته باشند.

منبع : تجارت نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز