پیش بینی بورس چهارشنبه 9 فروردین 1402 / توقف شاخص‌ساز‌ها در سایه رشد سهام متوسط و کوچک ؟

اقتصاد 100 - بورس تهران در جریان معاملات سه شنبه از ابتدا با تقاضای خوبی در تمام صنایع رو به رو شد و این تقاضا در صنایع کوچک‌تر قدرتمندتر بود و بعضا سهام کوچک‌تر بازار در محدوده صف خرید معامله می‌شدند.

پیش بینی بورس چهارشنبه 9 فروردین 1402 / توقف شاخص‌ساز‌ها در سایه رشد سهام متوسط و کوچک ؟

اما در اواسط بازار، سهام بزرگتر بازار با افزایش فشار عرضه همراه شدند و این فشار موجب شد تا شاخص کل در نهایت با رشد ۰.۷۵ درصدی رو به رو شود و به سطح دو میلیون و ۴۴ هزار واحدی برسد.

شاخص کل هم وزن اما روند بسیار بهتری از شاخص کل داشت و سهام کوچک تر بازار کاملا مورد توجه سرمایه گذاران بودند و در نهایت این شاخص با رشد ۱.۹۶ درصدی به سطح ۶۱۰ هزار واحدی رسید.

آمار و ارقام معاملات سه شنبه

ارزش معاملات خرد سه شنبه ۱۱ هزار میلیارد تومان بود که از این مقدار 6 هزار و 600 میلیارد متعلق به بازار بورس، سه هزار و 300 میلیارد متعلق به فرابورس و هزار و 200 میلیارد متعلق به صندوق های سهامی بوده است.

گروه خودرو و ساخت قطعات و گروه فلزات اساسی بیشترین ارزش معاملات را در بازار سهام به خود اختصاص دادند.

ورود پول حقیقی ها دیروز نسبت به روزهای گذشته با افزایش شدیدی رو به رو شد و حقیقی ها ۷۱۴ میلیارد پول به بازار سهام تزریق کردند.

سرانه خرید حقیقی ها امروز از سرانه فروش آنها پیشی گرفت و در نهایت سرانه خرید ۲۵.۷ میلیون تومانی و سرانه فروش ۲۳‌.۴ میلیون تومانی ثبت شد.

میدان بازارها به کام بورس

در این روز‌ها که بازار سرمایه در آستانه بازگشت به سقف تاریخی خود قرار گرفته، صحبت‌ها راجع به عقب‌ماندگی بورس شدت گرفته است. طی مدت دو سال و نیم گذشته بورس تهران نتوانسته است پا به پای بازار طلا و ارز و یا ملک و خودرو رشد کند.

کارشناسان بار‌ها اذعان داشته‌اند که نگاه تورمی به بازار سرمایه می‌تواند موتور محرکه بازار برای گام برداشتن به سوی رشد در ماه‌های آتی شود.

از سویی روند آرامی که در بازارهای موازی حاکم شده نیز فاکتور مهمی در سوق دادن سرمایه‌گذاران به سوی بورس تهران محسوب می‌شود.

یک قدم تا سقف تاریخی

بازار سرمایه برای چهارمین روز متوالی روند صعودی را تجربه کرد و یک قدم دیگر به سقف قبلی خود نزدیک شد.

شاخص کل هم وزن اما امروز روند بسیار بهتری از شاخص کل داشت و سهام کوچک تر بازار کاملا مورد توجه سرمایه گذاران بودند.

به نظر می‌رسد که این روزها بازار سرمایه بر ترس خود غلبه کرده و شاخص توان تثبیت در محدوده 2 میلیون واحدی را دارد. هرچند که پس از چند روز رشد متوالی دور از انتظار نیست که قیمت‌ها کمی تعدیل شود اما فعلا نیروهای صعودی که توسط خریداران اعمال می‌شود، پرقدرت‌تر است.

به نظر می‌رسد که پیش بینی بورس روز پایانی هفته از نگاه کارشناسان، روند متعادل معاملات با سنگینی بیشتر حضور فروشندگان نسبت به روز‌های گذشته خواهد بود.

منبع : تجارت نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما