اعتراف بانک مرکزی به سهم اندک خانوارهادر وامهای پرداختی بانکها

اقتصاد 100 - به گزارش بانک مرکزی تاپایان بهمن ماه سهم خانوارها از محل تسهیلات پرداختی بانکهای کشور تنها 16 درصد بوده است.

اعتراف بانک مرکزی به سهم اندک خانوارهادر وامهای پرداختی بانکها

 بانک مرکزی به‌تازگی آخرین آمار خود را از وام‌های پرداختی بانک‌ها از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه را منتشر کرده است.

بر این اساس، وام‌های پرداخت‌شده توسط بانک‌ها در 11 ماه سال 1401 به سه هزار و 669 هزار میلیارد تومان رسیده که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته شاهد رشد بیش از 38 درصدی بوده است.

مطالعه بیشتر:
وضع اقتصاد بهتر شده است؟

چه میزان از وام‌ها برای خانوار بود؟

طبق اعلام بانک مرکزی، 83.4 درصد از کل تسهیلات پرداختی معادل مبلغ سه هزار و 59 هزار میلیارد تومان به صاحبان کسب‌وکار (حقوقی و غیرحقوقی) و 609 هزار میلیارد تومان معادل 16.6 درصد به مصرف­‌کنندگان نهایی یا همان خانوار تعلق گرفته است.

هدف از دریافت تسهیلات چه بود؟

از سوی دیگر طی 11 ماهه ابتدای سال 1401 سهم وام‌های پرداخت شده در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی، مبلغ 295 هزار میلیارد تومان معادل 75 درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است.

همچنین بانک مرکزی در این گزارش تصریح کرده که سهم تسهیلات پرداختی به منظور خرید کالای شخصی توسط خانوار، 44.2 درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی را شامل می‌شود و این میزان به مبلغ 269 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

ملاحظاتی که باید برای کنترل تورم در نظر گرفت

بانک مرکزی در بخش پایانی گزارش خود تاکید کرده که در تداوم مسیر جاری، همچنان باید ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

ضروری است که در این مسیر، اقداماتی از جمله افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری، بازگرداندن این تسهیلات به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها و افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی را در پیش گرفت.

به علاوه، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و جایگزین کردن تامین مالی از بازار سرمایه به جای بازار پول توسط بنگاه‌های تولیدی، می‌تواند در دستیابی به این اهداف مفید فایده واقع شوند.

منبع : تجارت نیوز

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : سرمایه‌گذاران اکنون مشتاقانه منتظر داده‌های شاخص قیمت هزینه‌های مصرف شخصی ایالات‌متحده هستند…

اخبار سلامت

سینما در سینما

باز