ربات مورچه‌ای از مسیرهای سخت به راحتی عبور می‌کند + فیلم

اقتصاد ۱۰۰ - دانشمندان با الهام گرفتن از نحوه عبور مورچه‌ها از فضاهای باریک از طریق کوتاه کردن پاهایشان، رباتی ساخته‌اند که با جمع کردن پاهایش از معابر تنگ و محدود عبور می‌کند.

ربات مورچه‌ای از مسیرهای سخت به راحتی عبور می‌کند + فیلم

به گزارش گروه دانش و فناوری به نقل از ایرنا، این ربات قادر به قوز کردن و عبور سریع از گذرگاه هایی است که باریک‌تر و کوتاه‌تر از اندازه ربات هستند. این ربات همچنین می‌تواند از پله‌ها بالا رفته و روی علف‌ها راه برود.

«فیفی کیان» مهندس رباتیک در این خصوص می‌گوید: چنین عمومیت و انطباق‌پذیری، چالش های عمده حرکتی ربات‌های پادار هستند. برخی از ربات‌ها پاهای مخصوصی برای حرکت در مسیرهای خاص دارند اما نمی‌توانند خودشان را جمع و جور کرده و وارد فضاهای تنگ و باریک شوند. «کیان» از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی در لس آنجلس می‌گوید: رباتی که بتواند با محیط‌های مختلف انطباق پیدا کند بسیار چالش برانگیزتر است.

محققان در این مطالعه جدید برای الهام گرفتن در این زمینه نگاه خود را متوجه مورچه‌ها کردند. به گفته «نیک گراویش» کارشناس رباتیک در دانشگاه کالیفرنیا، سن‌دیه‌گو، حشرات واقعا الهام‌بخش خوبی برای طراحی سیستم‌های رباتی هستند که فعال‌سازی حداقلی دارند اما می‌توانند حرکات زیادی را انجام دهند.

مورچه ها حالت بدن خود را برای وارد شدن در فضاهای کوچک تطبیق می دهند و به راحتی بر روی زمین ناهموار حرکت کرده و از موانع کوچک عبور می کنند. به‌ عنوان مثال، پاهای آن‌ها هنگام برخورد با یک جسم کمی جمع می‌شود و سپس به سرعت به حرکت رو به جلوی خود ادامه می دهند.

گراویش و همکارانش یک ربات کوتاه و قوی ساختند که حدود ۲۰ سانتی‌متر طول و ۳۰ سانتی‌متر پهنا دارد و از چهار پای تورونده یا کوتاه شونده (telescoping) موج دار برخوردار است. فنرهای به کار رفته برای اتصال بخش های مختلف پاها به طور اتوماتیک به پاها اجازه می‌دهد تا برای حرکت در فضاهای تنگ منقبض شوند و در فضای باز به سر جای خود برگردند.

همچنین این ربات می تواند عرض و ارتفاع بدن خود را برای دستیابی به طیف وسیع تری از اندازه های بدن نسبت به سایر ربات های مشابه تغییر دهد. این سازگاری به ربات اجازه می دهد تا در فضاهایی به کوچکی ۷۲ درصد عرض و ۶۸ درصد ارتفاع خود فشرده شود.

محققان در مرحله بعد در نظر دارند سختی فنرهای این ربات را به طور فعال کنترل کرده تا بتوانند حرکت را بسته به نوع مسیر بدون مصرف انرژی (برق) زیاد تنظیم کنند.

انتهای پیام

منبع : ایرنا

وبگردی

ارسال نظر

 
.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران خاطرنشان ساخت به دلیل رکود شدید و نبود تقاضا از ابتدای سال واحدهای تولیدی و توزیعی دچار…

اخبار سلامت

سینما در سینما