سنگ اندازی ادامه‌دار در پرداخت وام‌های خرد/ بانک مرکزی چاره اندیشی کند

طبق اظهارات متولیان امر در وزارت امور اقتصادی و دارایی تلاش برای کاهش نقدینگی در جامعه موجب شده تا پرداخت وام‌های خرد به در بسته بخورد آن هم در شرایطی که بسیاری ازافراد در زمینه دریافت وام‌های مذکور برای حل مشکلات شان برنامه‌ریزی کرده‌اند.

سنگ اندازی ادامه‌دار  در پرداخت وام‌های خرد/ بانک مرکزی چاره اندیشی کند

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100- آنگونه که گفته شده؛ دولت به عبارتی وزارت امور اقتصادی و دارایی جلوی پرداخت شدن وام های خرد را گرفته است و براین اساس بسیاری از بانک ها در مواجهه با متقاضیانی که در خواست وام دارند، به آنها جواب سر بالا می دهند و امکان دریافت تسهیلات را به زمانی نامشخص حواله می کنند.  

سرگردانی متقاضیان وام ادامه دارد

آنچه که موجب شده تا بسیاری از افراد که نیاز به دریافت چنین وام هایی دارند و به طور حتم در این زمینه برای خود برنامه ریزی هایی نیز داشته اند، اکنون در مسیر بانک ها سرگردان شوند. این شرایط باعث شده تا اکنون بسیاری از نمایندگان مردم در خانه ملت در مواجهه با آنچه که بیان شد از این امر و تصمیم به طور جدی دولت انتقاد کنند.

 

کاهش نقدینگی تا انضباط بخشی بانک مرکزی

به طور نمونه سیدجواد حسینی کیا، نماینده مردم سنقر در مجلس در این باره اظهار کرده است که وزارت امور اقتصادی و دارایی می گوید برای کاهش نقدینگی در جامعه از پرداخت وام‌های خرد جلوگیری کرده درحالی که مردم متناسب با دریافت این وام‌ها برای کارهای خود برنامه‌ریزی کرده‌اند.

وی در این زمینه به عدم پرداخت وام 200 میلیونی مسکن روستایی، وام فرزندآوری، وام ازدواج و... اشاره کرده است که از یک سو نارضایتی اجتماعی را به دنبال دارد و از سوی دیگر از آنجاکه مردم با توجه به دریافت این وام‌ها برای زندگی خود برنامه ریزی کرده‌اند اما اکنون نمی‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند، دچار مشکلات می‌شوند.

این در حالی بوده که البته بعضی از افراد این امر را به نوعی بهانه‌ تراشی از سوی بانک‌ ها می‌دانند که علتش انضباط بخشی بانک مرکزی برای جلوگیری از خلق پول بوده و اینگونه موجب شده است تا پ مردم برای دریافت تسهیلات به در بسته بخورند.

در نهایت این امر موجب شده تا صف متقاضیان وام طولانی و طولانی تر شود، آن هم در شرایطی که هر روز ارزش پول ملی در مواجهه با رشد صعودی بازار ارز بی ارزش تر می شود و اگر بعدی هم وام مذکور پرداخت شود، شاید حتی گره ای از کار متقاضیان نیز باز نکند. 

در کنار این امر چالش های دیگری نیز وجود دارد. به طور نمونه در زمینه وام مسکن روستایی باید عنوان کرد، بسیاری از افراد به این امید اقدام به نوسازی خانه های خود کرده اند و اکنون اما بانک ها از پرداخت وام به آنها سر باز می زنند و موجب می شوند تا در فصل سرد سال بسیاری از خانواده ها دچار مشکل شوند.

احتمال طرح سئوال از وزیر

این شرایط موجب شده تا حسینی کیا عدم پرداخت وام‌های خرد را جفای نهادهای اقتصادی دولت مانند وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی بداند و ا ز تذکر مداوم نمایندگان در این خصوص به متولیان امر سخن بگوید، این در حالی بوده که به نظر می رسد این تذکرها نیز نتوانسته اند از مشکلات موجود گره گشایی کنند و در نهایت همچنان معضل مذکور پا بر جا باقی مانده است.

البته گفته می شود اگر تذکرات به نتیجه نرسد این امر حتی ممکن است موجب طرح سئوال از وزیر نیز شود. با این وجود نباید از یاد برد که در نهایت این بلاا تکلیفی و بی توجهی به تذکرات نمایندگان مردم در خانه ملت موجب می شود که کلاف مشکلات خانواده هایی که باز شدن گره آنها به وام های خرد گره خورده است، همچنان پا برجا مانده و موج سرگردانی و بلاتکلیفی شان شود.

انتهای پیام/

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما