پیش‌بینی بورس تا آخر آذرماه/ چه سهامی خریداری کنیم؟

یکی از کارشناسان بازار سرمایه معتقد است: تا پایان این ماه باید منتظر تمام اتفاقات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در کشور باشیم؛ به این دلیل که هر اتفاقی می‌تواند حتی مسیر پیش‌بینی شده را عوض کند.

پیش‌بینی بورس تا آخر آذرماه/ چه سهامی خریداری کنیم؟

به گزارش پول و سرمایه اقتصاد 100- مهشید خیزان: هلن عصمت‌پناه، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگویی مشروح با اقتصاد 100 درخصوص پیش‌بینی خود از وضعیت بورس در آذرماه گفت: اولین هفته معاملاتی بورس در آذر‌ماه، با تعادل اما رو به مثبت به اتمام رسید. گروه فرآورده‌های نفتی و گروه خودرو (غالب)، در این هفته نسبت به صنایع دیگر رده‌نشین بودند. در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، سمت خریدار قوت بیشتری پیدا کرد و این نکته مثبتی بود.

شاخص کل این روزها بیشتر از پیش مورد توجه معامله‌گران قرار گرفته؛ ضمن اینکه می‌دانیم روند این شاخص معیار ارزیابی درستی برای بازار و پرتفوی سهامداران نیست. اما آنچه شواهد نشان می‌دهد، شاخص هم وزن مدت‌ها است عملکرد مطلوب و متعادل‌تری نسبت به شاخص کل دارد.

صنایع بزرگ و شاخص‌ساز با ارزش بازار بالا، نیازمند پول بزرگ جهت حرکت نمادهای مربوطه خود هستند. متقابلا صنایع کوچک با ارزش بازار پایین‌تر، چرخش پول را راحت‌تر در خود می‌بینند و به دنبال آن نمادهای این صنایع جریان معاملاتی بهتری خواهند داشت و تاثیرات آن را بر حرکات شاخص‌ها می‌توان مشاهده کرد.

با توجه به ارزش و حجم معاملات مطلوب در پایان هفته گذشته و دلایل ذکر شده، انتظار می‌رود شرایط بازار در صورت تداوم این شروط، هفته جدید نیز متعادل مثبت باشد.

 

نیاز بازار به اصلاح

با توجه به رشد تند بازار، استراحت ملایم (اصلاح) در بین صنایع و برخی نمادها و حتی شاخص کل لازم است. اما روند نزولی یا ریزش چشم‌گیر فعلا برای بازار نمی‌توان متصور بود؛ چرا که شرایط قیمتی نمادها در عین ارزندگی در مناطق کف با p/e های تعدیلی مطلوب، جایی برای ریزش بیشتر نگذاشته و حتی ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک غالب بر بازار و صنایع نیز در صورت بهینه‌سازی نمی‌تواند آنقدر خطرناک باشد. به این دلیل که این بازار محکوم است به رشد و قیاس این رشد با نگاه به شاخص، در مقابل نقطه ورود سهامداران تازه وارد ( 2 سال پیش) با نگاه به شاخص، همچنان عقب است و رشد زمانی می‌تواند برخی پول‌های سرمایه‌گذاری شده را سر به سر کند؛ هرچند که در این مقاطع بازار، سهامداران کاربلد از شرایط نوسانی بازار باید بهترین استفاده را کنند تا جبران زیان‌های گذشته حاصل شود.

با توجه به تقاضا در گروه انبوه‌سازی و بانک و همچنین اخبار عرضه تعدادی خودرو طی هفته آتی در بورس کالا، انتظار تداوم تقاضا در این سه گروه را در هفته جدید متصورم. با توجه به تاثیر گروه پالایش و خودرو بر کلیت بازار، در صورت شرایط مطلوب یکی از این دو گروه، در کنار شرایط روند مطلوب شاخص‌ها، می‌توان انتظار داشت کلیت بازار نیز به دنبال آن، شرایط مطلوبی از خود نشان دهد.

 

انتظار برای بررسی بودجه 1402

زمانی که مفروضات بودجه منتشر نشود شاید پیش‌بینی روند بازار و حتی شاخص، با تردید انجام گیرد اما انتظار دارم بعد از انتشار آن، تحلیل به خصوص از نوع بنیادی، در مورد بازار شفاف‌تر انجام شود؛ ضمن اینکه با توجه به اطلاعات صورت‌های مالی به عنوان داده‌های مستند و همچنین با توجه به اتفاقات اقتصادی داخلی و جهانی و اخبار مرتبط، نشانه‌هایی از ریسک بالای متغیرهای بنیادی برخی صنایع و نمادها را می‌توان برآورد کرد که این موارد جنبه احتیاط را در تحلیل بالا می‌برد و تحلیل‌ها را تخصصی‌تر خواهد کرد؛ لذا در این راستا، برد با تحلیلگران متخصص و حرفه‌ای در چیدمان پرتفوی سرمایه‌گذاری است.

 

توصیه‌هایی برای سهامداران

توصیه می‌شود رعایت انتخاب مناطق درست خرید و رعایت حد ضرر برای کلیه سهامداران در طی این فرآیند زمانی فراموش نشود. ضمن اینکه فضای کلی حرکت شاخص و به دنبال آن کلیت بازار، دستوری و مقطعی است و برای اینکه بازار در مسیر عادی و طبیعی حرکت خود قرار گیرد، مدیران توانمند، تصمیمات ریشه‌ای و اساسی و قوانین درست باید جایگزین شوند که این موارد زمان‌بر است و از همه مهم‌تر، اعتماد از دست رفته سهامداران نیز به این راحتی قابل بهبود نیست.

تا پایان این ماه فضای بازار فعلا با همین شرایط برآورد می‌شود ضمن اینکه باید توجه داشت هر یک از اخبار و اتفاقات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی می‌تواند گاهی حتی مسیر پیش‌بینی شده را عوض کند، بنابراین بهتر است این روزها، محتاطانه در این مسیر پیش برویم.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما