دلیل واقعی کاهش چک‌های بی محل از اول پاییز چیست؟

مهرماه امسال 484 هزار فقره چک وصول نشد که در مقایسه با ماه قبل 12.3 درصد کاهش یافته است.

دلیل واقعی کاهش چک‌های بی محل از اول پاییز چیست؟

به گزارش خبرنگار پول و سرمایه اقتصاد 100-چک یکی از ابزارهای مهم نظام پرداخت است و البته خلا قوانین در سال‌های گذشته موجب شد که اعتبار این ابزار پرداختی کم رنگ شود اما هنوز هم در میان فعالان اقتصادی طرفداران خاص خود را دارد.

بررسی تازه‌ترین داده‌های آماری بانک مرکزی از وضعیت چک‌های مبادله‌ای در مهرماه نشان می‌‌دهد که در این بازه زمانی 6 میلیون و 400 هزار فقره چک به ارزش 3185 هزار میلیارد تومان مبادله شده است.

بررسی چک‌های مبادله شده مهرماه امسال نشان می‌دهد که وضعیت داد و ستد در کشور مطلوب نبوده است زیرا تعداد چک‌های مبادله شده پنج درصد کاهش داشته است.

بیشترین چک‌های مبادله‌ای در استان‌های تهران، اصفهان و خراسان رضوی بوده است که مجموع چک‌های رد و بدل شده در این سه استان برابر 49 درصد کل تعداد چک‌ها بوده است.

پس از اجرای قانون جدید چک که از ابتدای امسال به صورت جدی از سوی بانک مرکزی دنبال می‌شود شاهد کاهش چک‌های برگشتی در کشور بودیم. براساس آمار مهرماه امسال 484 هزار فقره چک به ارزش 353 هزار میلیارد ریال وصول نشد. تعداد چک‌های وصول نشده در نخستین ماه پاییز 1401 در مقایسه با ماه قبل از آن 12.3 درصد کاهش داشت اما به لحاظ ارزش تغییر چندانی مشاهده نشده است.

همچنین در مهرماه امسال از کل تعداد چک‌هایی که بین افراد رد و بدل شده است 7.6 درصد برگشت خورده است در حالیکه در شهریورماه امسال 8.2 درصد چک‌ها برگشت خورد.

استان‌های چهار محال و بختیاری، کردستان و خراسان شمالی به ترتیب با 10.3 درصد، 9.9 درصد و 6.5 درصد بالاترین تعداد چک‌های برگشتی را در بین استان‌های کشور داشتند. البته تعداد چک‌های برگشت در پایتخت 142 هزار فقره بود یعنی 7.1 درصد چک‌های مورد مبادله بین افراد وصول نشد.

همواره مهمترین دلیل برگشت چک‌ها در بین افراد کسری یا فقدان موجودی است. مهرماه امسال نیز بیش از 467 هزار فقره چک به ارزش 340 هزار میلیارد ریال برگشت داده شده است.

در استان تهران نیز 136 هزار فقره چک به ارزش 157 هزار میلیارد ریال به دلیل کسری یا فقدان موجودی وصول نشد.

بررسی آمارها نشان می‌دهد که 5.8 درصد از چک‌های وصولی برابر 366 هزار فقره چک رمزدار بوده است. ارزش چک‌های رمزدار برابر 1270 هزار میلیارد ریال بود.

 

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

به نظر شما عملکرد تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی تاکنون چگونه بوده است؟

.

طلا و جواهر اقتصاد 100: مدتی است موضوع مالیات بر عایدی سرمایه در بخش معاملات طلا چالش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال…

اخبار سلامت

سینما در سینما