اُردر حمایتی از بورس/ بازار منفی مثبت می شود؟

در حالی که امروز دوشنبه 23 آبان دومین ریزش بورس بعد از 11 روز صعود متوالی رقم خورد، روی تعدادی از نمادهای در محدوده صفر تابلو اردر حمایتی چیده شده است.

اُردر حمایتی از بورس/  بازار منفی مثبت می شود؟

به گزارش سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100- سعیده زمانی: شاخص کل در ابتدای معاملات امروز با ریزش ۱۷۴۴ واحدی کار خود را آغاز کرد، نمادهای شپنا، شبندر، فملی و شستا بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل از خود بر جای گذاشته و نمادهای خگستر، شتران و حکشتی جزو پرتراکنش های بازار بودند.

کارشناسان سه سناریو برای بورس متصور هستند. دسته اول سهامداران خردی هستند که می توانند از طریق بیمه سهام تا حدودی ضرر خود را جبران کنند انتخاب آنها به احتمال زیاد سرمایه گذاری در سهم های کوچک است، اما دسته دوم سهامداران حقیقی با سرمایه بالا هستند که با توجه به انتظارات تورمی به نمادهای دلاری یا سرمایه گذاری های مستقیم روی می آورند. در روزهای اخیر از روند  مذاکرات هسته ای خبرهای خوبی به گوش نمی رسد. جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از افزایش تحریم‌ها علیه ایران در نشست امروز وزرای خارجه این اتحادیه خبر داد. او گفت: گفت، در آستانه افزایش تحریم‌های بیشتر علیه افراد و نهاد‌های مسئول در ارتباط با آنچه که وی خشونت علیه معترضان خوانده است، هستیم. همچنین امانوئل مکرون ، رئیس‌جمهور فرانسه نیز در اظهارنظری مدعی شد «وضعیت سیاسی کنونی در ایران، جایی که اعتراضات علیه دولت آغاز شده، وضعیت را در رابطه با توافق هسته‌ای ایران تغییر زیادی داده و احتمال توافق با این کشور را سست کرده است.» بر این اساس به نظر می رسد یکی ازدلایل مهم پیشروی مجدد نرخ دلار به کانال 25 هزار تومان همین مساله باشد. در معاملا امروز قیمت دلار به 35 هزار و 300 تومان تا لحظه ثبت این گزارش در ساعت 12 رسیده است. همچنین دسته سوم از سرمایه گذاران بوسی سهامدارانی حقوقی هستند که به دلایل مختلفی مانند اجبار به حضور یا تمایل دولت به حمایت از بازار، همچنان به حمایت از شاخص‌سازها بپردازند. کمااینکه درمعاملات امروز نیز شاهد چنین روندی بودیم.

بهنام بهزادفر، کارشناس بورس در گفتگو با اقتصاد 100 مهمترین راهکار حمایتی از بورس را عدم اخلال وفرآیندهای دستوری در اقتصاد عنوان کرد.

وی افزود: با توجه به  گزارش های فصلی شرکتها، نرخ های جهانی، رشد بورس می تواند ادامه دار باشد. 

 ابراهیم نوایی، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه نیز معتقد است  که رشد نقدینگی، رشد قیمت ارز نیمایی و... نشان می‌دهد بازار پتانسیل رشد دارد بنابراین به نظر می‌رسد روند صعودی جدید می‌تواند ماندگار باشد، زیرا دلایل مختلفی برای مثبت شدن بازار وجود دارد.

نوایی ادامه داد: دلایلی همچون ارزندگی قیمت سهام، گزارش خوب شرکت‌ها، افزایش تورم و نقدینگی طی دو سال گذشته، رشد قیمت دلار و... همگی دست به دست هم دادند که بورس تهران به مدار صعودی برگردد؛ اما به دلایلی این برگشت با تاخیر صورت گرفت.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه معتقد است که این برگشت با تاخیر می‌تواند مزایایی همچون پایداری روند صعودی در بازه زمانی طولانی مدت و قدرت بالاتر داشته باشد؛ اما ریسک‌هایی همچون شتاب بالای صعود قیمت‌ها نیز وجود دارد.

انتهای پیام/

وبگردی

ارسال نظر

 
.

اخبار سلامت

سینما در سینما