نظر جالب یک کارشناس درباره استقلال بانک مرکزی؛ ریسک یا قمار گرانقیمت!

نظر جالب یک کارشناس درباره استقلال بانک مرکزی؛ ریسک یا قمار گرانقیمت!یک اقتصاددانان و مدرس دانشگاه در این باره گفت که استقلال بانک مرکزی هم به نظرم یک ریسک و قمار گران قیمتی برای ما خواهد بود. ما میتوانیم گذشته را به صورت مستقل و دوفاکتو بررسی کنیم.

نظر جالب یک کارشناس درباره استقلال بانک مرکزی؛ ریسک یا قمار گرانقیمت!

حسین درودیاند با بیان اینکه استقلال بانک مرکزی در ایران نتیجه نمی دهد، اظهار کرد: من معتقدم که اقتصاددان غالبا تحلیل درستی از اقتصاد کلان و به ویژه از زاویه پول ندارند و طبعا به این دلیل با استقلال بانک مرکزی مخالف هستم. به دلیل اینکه استقلال بانک مرکزی یعنی آن طبقه از اقتصاددانان را به جای دولت بیاورید و حاکم کنید.

وی ادامه داد: من نمی خوام بگویم دولت ها خیلی خوب عمل می‌کنند نه. وضع فعلی‌مان خوب نیست و بیمار هستیم. ولی این معنیش این نیست که هر کسی ادعای شفا و طبابت کرد بیاید سکان دار بانک مرکزی شود. استقلال بانک مرکزی هم به نظرم یک ریسک و قمار گران قیمتی برای ما خواهد بود. ما میتوانیم گذشته را به صورت مستقل و دوفاکتو بررسی کنیم.

این اقتصاددانان و مدرس دانشگاه بیان کرد: زمانی که بانک مرکزی ما مستقل تر بوده است در یک دوره هایی نسبت به زمانی که نبوده است ببینیم آیا آن دوره هایی که استقلال بیشتر بوده است وضع واقعا بهتر بوده است که نتیجه بگیریم پس هرچه استقلال بیشتر بهتر است. من فکر می کنم استقلال بانک مرکزی در ایران نتیجه نمی دهد. در کشوری که ما حتی بسیاری از بخش های تولیدی را نمی توانیم به نهاد غیر حاکمیتی واگذار کنیم، استقلال یک نهاد کاملا حاکمیتی به نام بانک مرکزی از دولت عملا نتیجه نخواهد داد. نه واقع بینانه است این کار نه خوب است.

درودیان با بیان اینکه مداخله های منفی از طرف دولت می بینم مثلا در موضوع ارز هست که می توانیم قواعدی برای آن بگذاریم، افزود: حتی در مورد استقراض دولت از بانک مرکزی الان خطر جدی وجود ندارد و هرچقدر جلو آمدیم کمتر شده است. اگر هم استقراضی وجود داشته بحث بقا و نجات بوده است. حتی برداشت ها از بانک مرکزی برای طرح مسکن مهر هم نتایج بهتری برای اقتصاد نسبت به روالی که بعد از قطع این برداشت ها انجام شد داشت.

وی توضیح داد: در آن بحث هایی که برای استقلال بانک مرکزی در دنیا می کنند توجه نمی کنند که حتی آن بانک مرکزی مستقل را دولت ها ایجاد کردند. اگر تورم در دنیا کاهش پیدا کرد به دلیل استقلال بانک مرکزی نبوده است بلکه به دلیل تغییرات ترجیحات بوده است. ما گاهی وقت ها اینجوری فکر می‌کنیم که یک بانک مرکزی مستقل از آسمان افتاد و جلوی دولت را گرفت! اینطور نبوده است. خود سیاسیون برای این کار اراده داشتند. این اراده بدون استقلال ظاهری بانک مرکزی هم می‌تواند موضوعیت داشته باشد.

این اقتصاددانان و مدرس دانشگاه گفت: ضمن آنکه تورمی که در کشورمان شاهد هستیم فقط از ناحیه فشار تقاضا و پول و برداشت دولت از بانک مرکزی نیست بلکه تورمی است که ناشی از شرایط و فشارهای کلی است که به اقتصاد می آید. استقلال بانک مرکزی و حضور اقتصاددانی که به نظریه های درستی مجهز نیستند خطرناک است. مثلا برای اینکه تورم تا ده درصد کاهش پیدا کند شما می توانید نرخ بهره را تا 40 درصد بالا ببرید ولی خب اینکار اقتصاد را نابود خواهد کرد. این توصیه اشتباه است.

وی اظهار کرد: من فکر می کنم که در مورد استقلال بانک مرکزی ما باید معطوف شویم به آن جاهایی که دولت دارد اثر منفی می گذارد روی کارکرد بانک‌مرکزی و از مستقل کردن آدم های بانک مرکزی از حاکمیت به طور جدی باید پرهیز کنیم و کار خیلی خطرناک و ریسک بزرگی هست.

 

منبع : تسنیم

وبگردی

ارسال نظر

 

نظرسنجی

صرفه‌جویی در شرایط فعلی اقتصادی را از کجا شروع می کنید؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما