اختصاصی اقتصاد 100؛

خداحافظی بورس با برجام / روند بازار در گروه تصمیمات دولتمردان

بازارسرمایه با برجام خداحافظی کرد در این زمینه برخی از کارشناسان معتقدند که با کم‌رنگ شدن شانس برجام، به نظر می‌رسد که ارز نیما باید افزایش پیدا کند. در نتیجه یک اقبالی به سمت شرکت‌های صادرات‌ محور خواهیم داشت

خداحافظی بورس با برجام / روند بازار در گروه تصمیمات دولتمردان

سرویس پول و سرمایه اقتصاد 100؛ مژده ابراهیمی: با کم‌رنگ شدن شانس برجام، به نظر می‌رسد که ارز نیما افزایش یابد؛ در نتیجه اقبالی به سمت شرکت‌های صادرات‌محور خواهیم داشت و P/E آن‌ها تعدیل خواهد شد؛ همچنین باید به کمتر از 5 برسند، مگر این که در بسیاری از موارد اتفاقاتی مانند تحریم‌ها برای شرکت‌ها پیش بیاید. در خصوص آینده بازارسرمایه هم باید گفت اگر دولت‌مردان بازار جایگزینی را برای سرمایه‌گذاری در نظر نگیرند، محل بسیار خوبی برای سودآوری و حفظ ارزش پول خواهد بود.

نازنین خالقی – کارشناس بازارسرمایه در گفت و گو با اقتصاد 100 گفت: پس از روزهای پیاپی افول بورس، این روزها شیرینی و سبزی و مقداری گرفتن سود، کام سرمایه‌گذاران بورسی را شیرین کرده است و اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم که این شیرینی چقدر طول خواهد کشید، لازم است تا به چند نکته اشاره کنیم.

وی افزود: بازارسرمایه غیر از مواردی مانند سال 1399، بازار همیشه پیروی بوده؛ یعنی پیروی تورم، قوانین و مقررات، بازار ارز و ... بوده است. همچنین خروج‌های متوالی را در بازار شاهد بودیم؛ بعضا تصمیم به خروج کامل از بازار سرمایه داشتند که بخشی از آن به خطر افتادن امنیت سرمایه‌گذاری بود و بخش دیگر هم خستگی سرمایه‌گذاران از آن رکودی که هر روز اتفاق می‌افتاد.

این کارشناس بازارسرمایه تصریح کرد: این روزها دلار یک جهشی از 31 هزار تومان تا 37 هزار تومان داشته و بورس ما که بسیار زیاد به برجام بها می‌داد، آن 32 هزار تومان را هم بعضا جدی نگرفت. همچنین برای همین ما این روزها سهم هایی داریم که ارزمحور هستند و با جهش دلار، به شدت سودآوری آن‌ها تغییر می‌کند، ولی P/E آن‌ها از 4 هم کم تر است، مخصوصا در سهام پالایشگاهی بسیار از این دست موارد پیدا می‌شود.

به گفته وی؛ هنوز به این دلیل که ابهامی در ارز نیمایی وجود دارد و به بودجه 1402 نزدیک می‌شویم و این که چه تصمیماتی برای نرخ ارز نیمایی گرفته خواهد شد، بسیار اهمیت دارد. در نتیجه تفاوت ارز نیمایی و دلار آزاد به این معنا است که شرکت‌های ما ارزان‌فروشی می‌کنند و درواقع وقتی می‌توانند در بازار با ارز 37 هزار تومانی محصول خود را به فروش برسانند، با قیمت حدود 28 هزار تومان می‌فروشند؛ پس روزی ارز نیمایی باید خود را به ارز آزاد برساند.

این فعال بازارسرمایه معتقد است؛ با کم‌رنگ شدن شانس برجام، به نظر می‌رسد که ارز نیما باید افزایش پیدا کند. در نتیجه یک اقبالی به سمت شرکت‌های صادرات‌محور خواهیم داشت، P/E آن‌ها تعدیل خواهد شد و باید به کمتر از 5 برسند، مگر اینکه در بسیاری از موارد اتفاقاتی مانند تحریم‌ها برای شرکت‌ها پیش بیاید.

خالقی در ادامه گفت: اگر بخواهیم تکنیکالی یا چارتی به شاخص نگاه کنیم، یک مقاومت بزرگی روی یک میلیون و 600 هزار واحد سر راه شاخص وجود دارد؛ برخی از سهم‌ها به مقاومت خود برخورد کردند و توانستند با حجم خوبی آن را بشکنند. همچنین نوع پولی که وارد بازارسرمایه شده؛ با توجه به مشاهداتی که این روزهای دیده می‌شود، مقداری از جنس پول الزاما افرادی که قدیمی بازارسرمایه هستند، نیست.

ویدر ادامه افزود: افرادی که در بازارسرمایه هستند؛‌ نوع خریدشان و نوع برخوردشان با صعود بعد از رکود مقداری متفاوت است؛‌ همچنین یک پول راغب پرعطشی است که وارد یک‌سری از سهم‌ها شده و به شدت بازار را با خود همراه کرده است.

خالقی خاطر نشان کرد: سرمایه‌گذاری وقتی که کم‌رنگ‌تر می‌شود؛ یعنی مقداری خروج سرمایه داریم. برعکس آن وقتی ثبات در جامعه داشته باشیم، این پول‌ها وارد بازار خواهد شد.همچنین یک نکته را فراموش نکنیم، زمانی که ما ارز خریداری می‌کنیم، فقط افزایش ناشی از آن ارز را داریم که با ریسک نگه‌داری می‌شود، ولی اگر سهام ارزی می‌خریم، افزایش سود ناشی از اجرا شدن طرح توسعه، افزایش حجم فروش و قیمت فروش، همه را با هم داریم؛  در واقع نه تنها فقط ارز خریدیم، بلکه بازدهی دلاری هم روی آن سهام خواهیم داشت. پس این موضوع باعث ارزنده‌تر بودن این نوع سرمایه‌گذاری می‌شود.

این فعال بازارسرمایه مطرح کرد: از طرف دیگر P/Eهای بسیار جذابی داریم، سهم‌ها بسیار ارزان شده بودند و خیلی راحت سهم خوب درحال حاضر پیدا می‌شود و نیازی به تحلیل‌های زیادی نداریم. باید گفت از ابتدای سال ارزش مارکت ما حدود 300 هزار میلیارد تومان افت داشیم و برای جبران کردن جای خیلی زیادی وجود دارد؛ درنهایت بخشی به نظر سیاست‌مداران بستگی دارد که چقدر از این فرصت بازار سرمایه برای جذب پول استفاده کنند.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه؛ پول جدید وارد بازار سرمایه شده و باید دید که این پول چه وقتی می‌خواهد از بازار سرمایه خارج شود و به نظر می آید که یک سهم خوب و یک روند متعادل رو به بالایی خواهیم داشت، شاید در این زمان‌ها مقداری درجا بزنیم و پایین و بالایی داشته باشیم که می‌توان به چشم نوسان به آن نگاه کرد، ولی آینده بازارسرمایه اگر دولت‌مردان بازار جایگزینی را برای سرمایه‌گذاری در نظر نگیرند، محل بسیار خوبی برای سودآوری و حفظ ارزش پول خواهد بود.

انتهای پیام / 

وبگردی

ارسال نظر

 
  • سعیدی ارسالی در

    اگه بذارند!!!!!!!!!!!

نظرسنجی

به نظر شما چرا همسان‌سازی حقوق‌بازنشستگان تا کنون انجام نشده و وعده آینده داده می شود؟

.

اخبار سلامت

سینما در سینما