سهام دارویی تحت تاثیر قیمت ارز نیستند

نوسان دلار به دلیل سهم ۹۵ درصدی تولید داخل اثری بر قیمت داروها ندارد نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان مدعی شد نوسان دلار به دلیل سهم ۹۵ درصدی تولید داخل، اثری بر قیمت داروها ندارد.

سهام دارویی تحت تاثیر قیمت ارز نیستند

 

به گزارشاقتصاد 100، مجتبی بوربور با اشاره به اینکه آمریکا ایران را تحریم دارویی نکرده اما واردات به سختی انجام می شود، گفت: داروهای آمریکایی از دفاتر کشورهای اروپایی مانند هلند و روسیه خریداری و وارد می‌ شود. نوسان دلار و 5 درصدی نرخ نیمایی اثر ملموسی ندارد. زیرا وزارت بهداشت برای  واردات دارو ارز تخصیص می‌دهد اما تامین ارز دیر و زود ‌شود.

وی ادامه داد:  95 درصد از محصولات در داخل تولید می‌شود اما ارزش داروهای وارداتی، گران و 25 درصد است. بخشی از کمبودها و افزایش نرخ دارو به تورم جهانی باز می‌گردد. پیش‌بینی افزایش قیمت دارو هم در بازارهای جهانی نیست و همواره روندها از نظر قیمت کاهشی بودند.

این فعال صنفی افزود: 3 گروه دارویی تعریف شده در وزارت بهداشت شامل محصولات سبز که مشکلی برای مواد اولیه و تامین ندارند و بیشتر داروها در این دسته است. گروه دوم داروهای قرمز مانند داروهای اطفال، سرم و کلریدسدیم که دارای کمبود تامین  هستند. دسته سوم هم داروهای زرد یا هشدار هستند در صورت بی توجهی ، کم یاب و نایاب خواهند شد.

به گفته بوربور، قیمت دارو متاثر از تورم بوده و واردات دارو همچنان با ارز ترجیحی انجام و قرار است با ارز نیمایی هم انجام شود. صنعت دارو به‌دنبال سودهای غیر واقعی نیست و حمایتی عمل می‌کند.

 

وبگردی

ارسال نظر

 
.

طلا و جواهر اقتصاد 100 : موج کاهشی دلار، بازار طلا را عقب راند

اخبار سلامت

سینما در سینما